En kaffeservis måste man ju ha

Pappa kom och hämtade mig efter jobbet idag

Han ville leverera min kaffeservis

Ni vet en sån där man samlar på i sin ungdom

Den är oftast dyr och används typ aldrig

I mitt fall är det aldrig


Jag kom ihåg när jag stod där på Duka och skulle välja motiv på dessa koppar.

Jag frågade min mamma ett antal gånger varför jag skulle börja samla på något som jag inte ens är intresserad av. Svaret var att man ska samla på en kaffeservis, det har man alltid gjort och det hör till. När jag sedan påpekade att jag omöjligt kunde veta vilken motiv jag skulle gilla om sisådär 15 år, när jag förmodligen skulle använda dem för första gången, fick jag svaret att alla var fina men att jag kanske skulle välja en av dem med blått i. (Blått är som ni vet en grabbig färg, så har det ju alltid varit.)


Dessa koppar har sedan legat hos pappa i huset under många år och jag hade med all rätt förträngt dem. När jag nu återigen var tvungen att beskåda dem spydde jag nästan. Hur fan kunde jag välja det motivet?


Jag hoppas innerligt att jag aldrig behöver använda dem, fast jag vet att så inte blir fallet eftersom min mor kommer att skandera att de ska fram vid finare tillfällen, det hör ju till. Eftersom hon förmodligen också kommer att befinna sig på dessa tillställningar (bröllop och stora födelsedagar) så finns det ingen möjlighet för mig att bestrida detta. Nu kanske någon tycker att jag är vek som inte ger mig in i strid för en sådan banal sak med min mor. Den personen känner inte min mor.


Hur som haver

Det som stör mig är allt som hör till.

Vi i Sverige är extremt bra på att kategorisera på det viset:


Benny tjackar plattång - någon skrek katastrof eftersom det inte är en manlig produkt. Benny bjuppar på gratis skiva - en annan påpekar att detta är helt fel, eftersom en blogg inte har det ändamålet.


Jag måste tyvärr påpeka att jag inte kan ställa mig bakom detta resonemang. Utan kreativitet stannar världen. Utan nya idéer blir vi snart ett U-land. Utan förändring kommer du snart också stå där på Duka och låta ditt barn välja motiv på en kaffeservis, det hör ju till!


Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

jamenellerhur!?
Det är fruktansvärt frustrerande att reklamare och företag (i nämnd följd) uppmanar oss att "tänka utanför boxen" när de tar varje givet tillfälle att hata dem som gör det. Som vanligt driver detta måndags-exemplar till samhälle oss till vansinne *fnys*.

Det är inte utan att man (och när jag skriver man menar jag givetvis jag) blir lite sugen på en bild på servis-motivet...

2007-12-19 @ 23:20:22
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: burre

Det är inte bara en nykter torgnysdotter som vill se bilder på dina fina koppar. Jag skulle älska att se vad du valde att dricka ditt java i för 15 år sedan.

2007-12-20 @ 03:24:45
Postat av: A

Ingen skrek rakt ut för att du tjackade plattång, däremot påpekades att du plockade fram din gayiga sida och valde att gå ut med det i bloggen. Det är fint gjort. Visa servisen! Din syster har något med blå blommor i skåpet också. Och nej, man strider inte om bagateller med din mor. Inte om något alls faktiskt.

2007-12-20 @ 07:43:00
URL: http://gremlins.blogg.se
Postat av: W.

Ehehe, du missförstod min kommentar till ditt tidigare inlägg. Så du samlade på servis när du var yngre? Tur att den är blå, annars hade det nästan varit lite omanligt.

2007-12-20 @ 08:45:29
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: Benny himself

Samtliga läsare: Eventuellt kommer det ett avskyvärt foto inom kort.

Burre: Är det den burre jag tror det är? Isåfall, om jag blir känd någon gång kommer jag att stjäla din historia om vistelsen hos sheriffen i Texas. Den är helt klockren och därmed guld värd!

2007-12-20 @ 11:31:03
Postat av: Överste chifen

Jag var som i detta fall lite klokare än du och valde i alla fall ett klassiskt motiv, du valde den lite trendigare motivet Hahahahaha och så där 15-20 år senare min är ff helt okey. Och med så 35 års erfarenhet av diverse dialoger med HON så kan jag bara instämma, de är bara att följa strömmen även om jag har haft grymt svårt med de jämnfört med dig. Där har du alltid stått för klokheten.

2007-12-20 @ 13:59:07
Postat av: burre

It is Buttman himself...

2007-12-20 @ 14:02:04
Postat av: Annchen

Den enda lösningen på ditt servisproblem är ju att du får låta bli att gifta dig. Helst sluta fylla år också. Om du måste bli äldre, så gör det i smyg, annars fallerar hela konceptet.

2007-12-21 @ 16:10:24
URL: http://naktergalning.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0