Äventyraren Thomas Crown

Har alltid haft en förkärlek för tjuvar.

Tjuvar med klass.


Dessa människor slår (nästan) aldrig, skjuter (nästan) aldrig, däremot så utför de kriminella handlingar med största elegans och lämnar ofta signaturer efter utfört arbete.


I filmens värld finns det ett par rullar samt rollfigurer som bör hyllas för just denna briljans. Nick Wells (Robert De Niro) i 'The Score', Robert MacDougal (Sean Connery) och Virginia Baker (Catherine Zeta-Jones) i 'Entrapment' och Thomas Crown (Pierce Brosnan) i 'The Thomas Crown Affair'.


(Innan jag går vidare i detta resonemang så vill jag bara tillägga. Även fast Michael Douglas har gjort en klockren prestation som Gordon Gecko i 'Wallstreet' så kan man inte göra annat än hata honom. Anledning: Han får möjlighet att se Catherine Zeta-Jones naken mest hela tiden.)


Dessa individer finns även utanför den vita duken. Problemet är att jag inte vet vart jag ska ansöka om praktik. Är Arbetsförmedlingen rätt forum? Något säger mig att så inte är fallet.


Däremot så visade en av dem upp sig igår natt. Objektet var min systers nya bil. Eller inte bilen i sig, utan dens däck med tillhörande fäljar. Alla var borta. Det snygga i kuppen var att de ställt upp lämnat bilen på två slitna gamla sönderspunna sulor från en Saab 99 (eller liknande).


Jag kunde inte göra annat än skratta åt denna briljans när syster yster ringde halvt förtvivlad igår morse. Samma sak gjorde jag när jag fick höra vad som hänt Herr D:s kompisar i Tyskland.


De befanns sig på cykelsemester. Fick inbrott i den hyrda lägenheten. Tjuvarna stall (nästan) allt. Kläder, resväskor och givetvis alla cyklar med tillbehör. Endast cyklarna med dess krafs var värt ungefär 200 000. Det enda, och då menar jag det enda, som fanns kvar var snyggt uppradat på köksbordet.


4 pass med 4 flygbiljetter hem.

Kriminalitet med kvalité

Kan man göra annat än älska sådant?


Kommentarer
Postat av: Curly

Haha, vet du en sak, i lördags såg jag den där tjuvfilmen med Caterhine Zeta-Jones och Sean Connery hemma hos min vän C.

Jag; Jag gillar inte henne!
C; Varför?
Jag; Jag vet inte..
C; Det är för att hon ligger med Michael Douglas va?
Jag; Ja, jag tror det. Fan.
(nej, jag vill inte ligga med honom. faktiskt. men jag vill inte att hon ska göra det heller. faktiskt.)

Har D blivit av med cykeln? Oh my...du har kramat honom väl?

2008-04-15 @ 10:12:17
URL: http://trilska.blogg.se
Postat av: W.

Det är kul att stjäla saker.

2008-04-15 @ 10:58:27
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: torgnysdotter

Åh! Lysande.
Jag känner att med lite mer utvecklad asperbergers och något ytterligare html-kompetens är jag snart att betrakta som lisbeth sahalanders syster. Vill jag tro.

2008-04-15 @ 13:22:57
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: rasande rose

Underbart kaxigt! Det gillar jag! Jag är något förtjust i upplägget i Oceans eleven. Tycker det är snyggt när superhjärnor föregår alla andras handlingar och lurar skiten ur dom.

2008-04-15 @ 14:58:53
URL: http://rosacykel.blogspot.com
Postat av: Benny

Curly: Du föredrar alltså att han inte ligger med någon? :) Herr D var inte själv med på denna strapats. Om han så varit hade han fått världens längsta björnkram.... och en ny cykel av mig.

W: Jag har djupa tankar på att bli just tjuv. Tror det beror på att jag alltid var just tjuv i sällskapsspelet tjuv & polis.

torgnysdotter: Lisbeth Salander är magnifik. För varje mening jag läser i böckerna om henne blir jag mer och mer imponerad... och lite kär. Eller kanske mycket kär. Jag har inte bestämt mig ännu. Får se hur tredje boken slutar först.

rasande rose: Jag tänkte ta med den som exempel, men jag visste inte vilken av alla snillen till hjärnor jag skulle fokusera på. Hade blivit lite väl långrandigt att rada upp dem allihop.

2008-04-15 @ 18:18:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0