Ett ämne som berör (endast) mig

Jag blir irriterad varje gång jag deklarerar. Att dessutom vara snorig, så det droppar, under processen gör det nästan ohållbart.


Jag handlar med aktier frekvent och har så gjort i fem år. Skulle kunna påstå utan att vara alltför skrytsam att det gått sjukt bra. Mina placeringar har bland annat finansierat ett år utomlands.


På minussidan för denna aktivitet står tid. För det tar tid att läsa analyser och hålla sig uppdaterad. Detta görs dock till 98 % på arbetstid så rent frihetsberövandemässigt är det inte så farligt.


Trots det känns det bedrövligt att jag måste ge bort 30 % av mina vinster till staten. Att jag har investerat pengar som redan är beskattade har ingen som helst betydelse. Lyckas man med något här i livet (läs: i Sverige) ska man givetvis dela med sig till dem som misslyckas.


För det är så det fungerar. Gör man en dålig aktieaffär och förlorar pengar, då får man göra avdrag, eftersom det är så synd om en.


Istället för att plocka bort avdragsrätten för förluster och beskattningen för vinster så finansierar mina vinster alltså någon annans förluster.


Självklart säger Sveriges politiker

Sjukt säger jag


Kommentarer
Postat av: Frk Richter

Jag håller med dig något så vansinnigt. Sitter just nu med papper om skatter hit och dit angående ett hus som jag råkade köpa för ett tag sen.

2008-04-10 @ 21:11:09
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Benny

Råkade köpa ett hus.
Den var bra.

2008-04-10 @ 21:29:45
Postat av: Flumberg

Hahahahah !!! Råkade köpa ett hus, hur faan råkar man köpa ett hus? Det är nästan samma sak som att råka tappa bort ett hus :)
Själv råkar jag köpa saker hela tiden, jag är otroligt köpglad. Men det rör sig om mindre saker.
För övrigt så är det JJ´s förluster du pröjsar :)

2008-04-11 @ 08:38:59
Postat av: W.

Det finns försäkringslösningar som möjliggör handel med värdepapper till fördelaktiga villkor. Kontakta någon som vet (mig) om du vill veta mer.

2008-04-11 @ 08:58:48
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: Benny

Flumberg: Jag pröjsar ju allt annat också åt den där odågan. Får väl vara nån hejd på min givmildhet.

W: Absolut det bästa kommentar jag läst.

2008-04-11 @ 11:50:59
Postat av: torgnysdotter

min man undrar varför du inte har någon KF? Själv undrar jag endast lindrigt...

2008-04-11 @ 18:39:31
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

hehe... han har en väldigt bra poäng i den frågan. Det roliga (med hänvising till W:S kommentar) är han både W och jag jobbar med just detta, kapitalförsäkringar i SEB.

Det till trots använder jag mig inte utav dem, orsak: Vissa begränsningar men mest av allt för att vissa min ståndpunkt och sedan protestera. Sannolikheten att någon snart ska lyssna är minimal, så jag funderar på att inom kort följa din mans råd.

2008-04-14 @ 08:36:08

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0