I-landsproblemen hopar sig

Jag står mitt i kastvindar med problem

Finns ingen hejd på olyckligheterna

Listan (förlåt - jag kunde inte hejda mig) skulle kunna göras lång.

Men risken att bli långrandig är överhängande.


Istället kan jag konstatera att bristen på pengar, eller snarare obristen på CSN, skapar problem. Den härliga myndigheten skickade sin första räkning till mig, efter mitt uppehåll på ett år, för 2 veckor sen.


Där stod det, vänligen betala 5100 kronor till oss innan den 29:e februari. Jag som bor själv och kan leva billigt kan lösa problemet. Men hur skulle en familj med barn göra? Hur skulle den ensamstående mamman eller pappan bete sig i en situation som denna? Sälja sig på närliggande gata avsedd för prostitution?


För mig betydde inte räkningen prostitution, istället fick jag kämpa med inhandling av ny snowboard som betaldes i måndags. För att spetsa till tragiken ytterligare lossade jag samtidigt ett par nya snowboardskor. När jag inte såg något slut på bedrövelsen bestämde jag mig dagen efter för att även köpa ett par nya bindningar.


Dessa spontana inköp har lett till likvida problem. Likvida problem leder i sin tur till att det nästan är omöjligt för mig att boka en välbehövlig klipptid. Utan klipptid måste jag fly staden.


Det betyder Björnrike på fredag efter jobbet.

Stackars stackars mig.


Kommentarer
Postat av: Frk Richter

Äh. Säg inte ilandsproblem. Vi bor i iland, okej. Men det är väl inget mindre problem för det? Brist på pengar och konsumtionsbegär är vårt svar på matbrist och smutsigt vatten.
Lös problemet genom att ringa CSN och berätta som det är, att du upplever det som kränkande att dom behandlar dig på det här sättet. Och att det enda rätta är att dom tar tillbaka räkningen. Lite pronto. CSN, jag gör er en tjänst och river räkningen i skrivande stund. Se så. Gå nu och köp nya kläder som passar dina nya skor.

2008-02-27 @ 22:45:26
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: torgnysdotter

Ge upp. CSN är satan. Pröjsa och förträng. Jag brukar tänka på alla sköna minnen under studietiden. Eller bristen därpå.

2008-02-28 @ 07:27:30
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Gremlins

You are a very spoiled boy. Att köpa en bräda är för många en fantasi. Att betala 5000 på en gång till CSN finns inte. Du har det så bra. Jag kommer att tvinga dig att bli fadder snart. Mindre bräda, mer bidrag till/mot världssvälten. Eller hur?

2008-02-28 @ 09:08:20
Postat av: Danne

Va roligt att se att fler Sundsvallare har ett hjärta som klappar för Härliga Härjedalen! Imorgon avgår transporten till vintern. Don´t drink and drive! Vi ses i offpisten

2008-02-28 @ 10:12:21
URL: http://hollkoll.bloggagratis.se
Postat av: Tågmamman

Betalade 700 kr i förrgår för att min flicka skulle få ytterligare vaccination varav 200 var för själva sticket - det bjuder inte sjukvården på trots att vi var där för den obligatoriska sprutan och allt gjordes inom 2 min. Detta går allt som allt på 2100 spänn för oss (måste göras 3 ggr)för något som antagligen kommer att kosta staten mindre i slutändan.

2008-02-28 @ 10:51:21
URL: http://mestommig.blogg.se
Postat av: Benny

Frk Richter: Ringa CSN är förenat med livsfara. Jag betalar mycket hellre räkningen!

Torgnysdotter: Jag saknar möjligheten att bara skita i allt. Den finns inte riktigt längre när man är anställd på ett 'viktigt' jobb.

Gremlins: Jag måste erkänna att jag är närmare och närmare ett avtal. Mest för att jag skulle må bättre av det själv. Ego som jag är.

Danne: Du och jag Daniel. Du och jag!

Tågmamman: Jag kanske kan fixa billigt via någon lirare från Timrå. Dom brukar vara bra på sprutor.

2008-02-28 @ 15:15:39
Postat av: torgnysdotter

haha, jag menade inte att du skulle skita i det. Tvärtom *ler*. Och,ja, jag håller med. Aldrig, aldrig ringa csn. Folk har fått men för livet...

2008-02-28 @ 21:01:51
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

hahaha.. jag menar inte CSN, jag menar studentlivet. Då kunde man ta ledigt i två månader om man kände för det. Det skulle inte uppskattas av herr wallenberg som jag jobbar nu för.

Varför använder jag 'man' heller tiden när jag menar jag?

2008-02-28 @ 21:16:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0