Veckans Vintips

Ingen av er som läser här har väl missat att jag är en sucker för vin
Om sanningen ska fram så är jag väl egentligen en sucker för all form av alkohol för att nå ruset
Det känns dock finare att hävda att man är en vinkännare
Nog om det nu.


Jag har under en längre tid fått vintips skickat till mig via mail på torsdagar
Avsändare är Vin & Sprit och informationen går egentligen ut till deras anställda.

Medlare mellan den stora koncernen och den lilla pojken Benny är Herr D.


Efter övervägning med Herr D har beslut tagits att även ni kommer att få tillgång till ett vintips med medföljande information om produkten. Prisklassen brukar ligga mellan 65-110. Går dock ut med en cheap bastard premiärveckan till ära.


Moncaro Verdicchio Classico


Man ska inte döma vinet efter flaskan, men vissa flaskor säger faktiskt en hel del om innehållet. Raka flaskor brukar signalera Bordeaux, flaskor med sluttande "axlar" Bourgogne, smala höga flaskor Alsace. Och en kurvig flaska som påminner om en amfora är typiskt Verdicchio.

Moncaro Verdicchio Classico finns just både på kurvig flaska och på box. Samma goda vin -medelfylligt, mycket friskt och fräscht med bra päronton och typisk mandelmassa i eftersmaken.

Såhär i början på året brukar nyårslöftena påverka vanorna. Tänka på miljön är ett bra löfte som de flesta skriver under på. Bland annat medlemmarna i kooperativet Moncaro där respekt för miljö och råvara är grundtanken. Man följer ett program för begränsad besprutning och många odlar helt ekologiskt.

Att äta lite sunt är också det mångas nyårslöfte. Barbro Guaccero, som är Vin & Sprits Italienexpert, föreslår sparrisrisotto till vinet. Bengt-Göran Kronstam föreslår i en recension rödbetor med getostdipp.


Om vinet

Moncaro Verdicchio
Artnr: 22424
Pris: 59 kr, box: 186 kr


image27

Kommentarer
Postat av: Miss A

Har deltagit i några provningar med Barbro - hon är klockren!
Skulle inte ha tvekat på risotton om det inte vore så att jag är en grym sucker för både rödbetor och Chevre.
Vinet - mer än prisvärt!

Postat av: Frk Richter

Schysst att du gick ut med en vit för oss allergiker. Har testat Moncaro men minns tyvärr inte om det var prisvärt eller ej. Kanske blir ett test imorgon då.

2008-01-17 @ 15:48:26
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: M

Det där är gott! Miss A har haft med det på jobbets vinlista några ggr och det var nog det första vita jag tyckte var riktigt gott.

2008-01-17 @ 15:57:09
URL: http://nejtack.blog.com
Postat av: Damage Done

Frågan är: Hur mångs solar gav Bengt Frithiofsson vinet? Allt annat är betydelselöst.

2008-01-17 @ 16:57:19
Postat av: A

Allt som betyder något är att du både kör vitt vin och plattång.

2008-01-17 @ 21:27:26
Postat av: Benny himself

Miss A: Just ja, du är ju en sån där vars namn är likartad med ett afrikanskt land. Jag kommer därför att anlita dig mot ett groteskt högt arvode snart, ska bara bli rik först.

Frk Richter: Hoppas inte minnet sviktar denna gång. Jag vill nämligen ha redogörelse och ett betyg satt!

M: Normalt dricker jag inte så mycket vitt. Inte för att jag inte tycker om det utan endast för att jag älskar rött. Men till lunch är det oftast bra. Kan bli ett glas på morgondagens lunch kanske. Serverar ni vin på lunchen?

Damage Done: Som om du skulle bry dig om det. Sug i det lite knirk istället och hälsa fångvaktarna!

A: Tänkte komma bort med en flaska inom kort. Ska jag ta med platttången också?

2008-01-17 @ 22:52:40
Postat av: JJ

titta va sent jag är uppe. jag skiter i allt.

2008-01-18 @ 03:52:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0