Besök på en annan planet

Gårdagen spenderades på Sundsvalls pokerklubb. Ett mycket märkligt ställe som innehåller individer från en helt annan planet än min. Att utomjordingarna har valt en källare, långt från solens strålar, som sitt tillhåll är väl inte helt oväntat.


Atmosfären inne i detta näste förflyttar kroppen 10-12 år bakåt i tiden. Det är varmt. Det är stökigt. Det finns ett Xbox samt en kyl med dricka, som kan inhandlas för en guldpeng. Hela känslan skriker ungdomsgård.


Nu låter det kanske som att detta skulle vara något negativt. Det är det inte. Denna ungdomsgård för vuxna är ett utmärkt tillhåll för att fördriva tid. Det spelas Jeopardy, muskler mäts via Vetgirig.nu och/eller något TV-spel. Men framförallt, det spelas poker på nätet.


Poker är något som alltid har tilltalat mig. Mina resultat, när jag väl har spelat, har varit bra. Däremot så har jag aldrig haft tid att verkligen göra ett försök att tjäna pengar på dessa kort. Merparten av de som befann sig i lokalen igår har tid. De jobbar nämligen inte som oss vanliga döda. Istället så försöker de inbringa slanten via Fru Furtuna. Med olika resultat som följd.


En av dem, vi kan kalla honom Grönsaken, har inte arbetat på flera år. Hans filosofi i livet verkar vara, det går att inbringa hyra och likvida medel via allt som går att spela på. Eftersom han inte har arbetat på evigheter måste slutsatsen dras att det finns en vis tyngd i filosofin.


Hans CV innehåller bland annat goda kunskaper i både biljard och poker. Detta är en bra start för en framtida rikedom. Det som däremot lyser stark på minus sidan, enligt honom själv, är en omutbar otur. Denna oförskämda otur har lett till att han nu börjar fundera på ett jobb. Med jobb menar jag inte att sitta vid en dataskärm och hoppas på nötkorten.


En annan av lokalens individer, vi kan kalle honom Sir Richard, har de senaste åren haft en berg och dal bane karriär.


Från vanlig anständig pöbel till mångmiljonär.

Från mångmiljonär till black.


För någon månad sen vände det igen. Han vann lite snabbt ihop över en halv miljon. EN HALV MILJON?! I rena pengar. Det är i runda slängar två årslöner netto. Helt sjukt.


Den senaste veckan har dock den gode riddaren fått sett sig besegrad i fältslag efter fältslag. Det har resulterat i ett tapp i likvida medel på 150 000. Att jag har varit bitter på mig själv för att jag blåste 33 000 under HELA juni känns genast ofattbart löjligt. Att jag dessutom fick både en iPhone och en MacBook för denna slant gör det om möjligt ännu löjligare.


Så vad kan man då lära sig av att hänga på en ungdomsgård en kväll:

Börja spela poker - du slipper jobba och kan samtidigt bränna obegränsat med slant!

Redan innan första given är delad är jag fast för livet.


Kommentarer
Postat av: j

ibland funderar jag över om det här med spel är en könsfråga. då män verkar vara om inte mycket så åtminstone alltid något intresserad av spel i olika former, så är mig veterligen de flesta av det kvinnliga könet ointresserade. eller har jag fel? spel skrämmer då mig iaf. har hittills alltid haft otur i spel. alltid. oavsett om det gäller skrap, kortspel eller enarmad bandit, så kan jag åtminstone vara garanterad en sak, jag kommer alltid gå därifrån tomhänt. alltså, spel är inget för mig.

istället, för att citera en new york city gal - i like my money where i can see them, hanging in my closet!

2008-07-17 @ 15:49:30
URL: http://sagasaria.blogspot.com
Postat av: Gurk

Det verkar ju annars vara dåligt att bli aktieägare i bolag som ständigt blir uppköpta till 43% överpris. :)



Själv är jag på metaforiskt sätt delägare i företag som blir uppköpta och nerlagda... Pris o kr vid inlösen.

2008-07-17 @ 16:43:01
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: P

Man kanske borde börja spela igen...

Är det förresten roligare att kollektivt spela online? En minikyl bredvid datorn med kall dryck hade definitivt höjt stämningen.



Jag tillhör kanske minoriteten av det kvinnliga könet när jag säger att spel av alla de slag är askul! Trots att jag förlorar (ibland).

2008-07-17 @ 19:04:03
URL: http://blogg.passagen.se/focape
Postat av: Benny

j: Svenska flickor tänder inte generellt sätt på spel. Men du ska se Vegas. Gigantiska bakdelar upptar varje enarmad bandit. Det är oerhört roligt att bevittna svettiga tanter som med frustande stämma skriker in gratisdricka utan att släppa blicken från spelmaskinen.



gurk: Mina aktieklipp må vara goda. Men någon ledig tid i form av att inte arbete ger dem inte..... än så länge. När jag blir ofantligt rik kommer jag att sponsra dit spelande endast för att få fortsätta följa din otur via din blogg.



P: Kollektivt spelande blir inte lika ensamt. Man kan hylla triumfen samt skälla på förlusten i kör. Jag kan mer än gärna lotsa dig till pokerklubben nästa gång du beträder sundsvall city. På tal om ditt spelintresse. Jag är inte förvånad. Du verkar gilla det mesta som är roligt!

2008-07-17 @ 19:51:03
Postat av: P

Tål att tänkas på. Jag är dock oerhört nervös av mig när jag spelar (online alltså), hur hanteras detta kollektivt? Pokerfejs har jag dock. Främst för att jag förmodligen inte är 100 på exakt vad jag har för chanser haha.

Pokerklubben vore ett intressant stopp under nästa sc-besök. Om så bara för en observation.

När kommer du och lever rövare med mig i Hbg btw? Vi har alla möjliga slags källarklubbar som jag kan guida dig till (även om jag personligen kanske stannar utanför).

2008-07-18 @ 00:30:50
Postat av: Flumberg

"Won money, is twice as sweet as money earned"

2008-07-18 @ 09:09:55
Postat av: Benny

P: Nervösa spelar får massage medans att de blir bjuden på grönt te. Jag anländer nog inte till Hbg inom den närmsta tiden. Enkel resa är nämligen förenat med minst två semester dagar som jag inte har.



Flumberg: Vad hände med "Finns det inge deg blir det inga pilsner!!" ?

2008-07-18 @ 15:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0