Zeus, Zorro och Zlatan – gudar av sin tid.

I kollektivets mörker finns en stjärna

I kollektivets vi finns ett jag

I svenska landslaget finns Zlatan


Jag hade hört talas om denna individuella individ. Men aldrig sett honom spela. Till slut dök han upp i Sportnytt. Malmö FF hade gjort säsongspremiär. Zlatan hade gjort 2 mål. Han var väl kanske 18 då. Det som gjorde att jag redan från första start avgudade honom var inte målen, utan hans svar i intervjun.


Anders Svensson (Elfsborg) och Kim Källström (Djurgården) hade nämligen också gjort två mål var för sina lag och den som intervjuade Zlatan frågade därför - Vad tycker du om Anders Svenssons och Kim Källströms debut? Zlatans svar är historiskt om det absolut bästa jag har hört.


- Zlatan, Zlatan å så är det Zlatan. Det finns bara en Zlatan och det är Zlatan.


Igår fanns samme Anders Svensson på planen. Han gjorde, precis som kollektivet, en mycket bra insats. Men när alla löpningar är gjorda. När alla sidledspassningar är slagna står tillslut ändå kollektivet i skuggan av en stjärna. I skuggan av Zlatan - vår tids gud.


Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

jag kan bara sucka och hålla med. Han är gud. Matchen kommenterades i morse: "sverige och zlatan vann". Han är inte ens en del av lag och land längre. Han är mer. Utöver. Ovanför.

2008-06-11 @ 11:58:20
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: P

Ytterligare en som håller med..



Alldeles för många människor i min närvaro har inte förstått varför han blir så lovprisad och upphöjd över det kollektiva.

Ser de inte?

Hör de inte?

2008-06-11 @ 12:11:02
Postat av: K

Men öh, du, ni, glömmer Petter.



Att vinna är inte det viktiga, det viktiga är att delta.



Och visst resulterade det tillika i samma målmängd, när allt kommer omkring...

2008-06-11 @ 22:48:54
Postat av: Benny

torgnysdotter: Jag blev dock bitter när jag läste Expressen på dagens eftermiddagsfika. De hade också varit lika fyndig (ja, jag tycker min rubrik var fyndig =) ) som mig och använde sig av Zlatan och Zeus i rubriken.



P: Människan har svårt att förstå det gudomliga. Därför måste de få Zlatan bevisade för sig om och om igen innan samtliga av dem kommer att tro!

2008-06-11 @ 22:53:25
Postat av: Benny efter lite studiosnack

K: Har du blivit sjösjuk?

Viktigt att delta?

Absolut - på gympan och vid val.

Men inte på elitidrottsnivå.

Där är det krig.

Där slåss vi för fosterlandet!

Jag försöker här vara lika ironisk som du var ovan.

Tycker själv att jag lyckades ganksa bra! =)

2008-06-11 @ 22:56:10
Postat av: Flumberg

Jag ser ingen som helst ironi i ditt inlägg ovan Benny! Jag tycker det är alldeles för svenskt att inte "kriga" för sitt land i olika sporter.

Kolla bara på ryska gymnaster, eller kinesiska pingislirare uttagna vid barnsben och inhysta i kollektiv i sann kommunist anda! tränandes ohyggligt många timmar redan vid 12 års ålder. Detta är dock aningen extremt kan jag tycka lite försiktigt... Men det statuerar mitt exempel på skilnaden ganska tydligt. PS Jag är inte för den verksamhet som bedrivs DS



Men faktum är att medelsvenson är för lat i allt vi gör, jag är först ut att ställa mig i den kön.



2008-06-12 @ 10:59:37
Postat av: Flumberg

"Faktum" utbytes snarast mot "min åsikt"

2008-06-12 @ 11:01:22
Postat av: K

Ah, ni gudfruktiga. Så skönt att vi kan få till en diskussion om medelsvenskens simultana lathet i landslagets skugga.



Svensken i sig är en godtycklig människa som inte vill sticka ut i mängden. Vi trivs och gonar i massans härliga anonymitet, handlar kläder vi vet att grannen också setts köpa. Vi går ut, men inte tillräckligt ofta för att kännas igen och träffar vi en bekant från samma fest tar vi det säkra före det osäkra och hejar - inte.



Detta är inte alltigenom dåliga egenskaper även om vår anonyma inställning knappast längre med säkerhet garanterar en plats i nästa års schlagerfält, eller lockar oss att inom överskådlig framtid på nytt söka överta Norge.



När allt kommer omkring ska ingen tro att någon någonsin varit någonting.



Men nu snackar vi Petter.. The man - the myth - the maker of samma antal mål som Slatan med Z

2008-06-12 @ 13:27:32
Postat av: Benny

Flumberg: Så du menar att vi borde bli träningsvänliga kommunister?! hehe..



K: Känner igen mig själv angående hejande. Men det beror (inbillar jag mig själv) mest på att jag har dålig syn och otäckt svårt för att känna igen människor. Att mitt minne dessutom sviktar kraftigt från dag till dag för inte saken bättre. Kanske borde söka hjälp för detta. Hos någon som är stabil och trygg. Av en slump kom jag att tänka på Petter Hansson. Ska genast in på hitta.se för att leta hans nummer!

2008-06-12 @ 21:00:02
Postat av: K

Benny: Du är rolig.

2008-06-12 @ 21:53:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0