En horas utrustning

Det vankas val i Amerikat.

Svenska folket har för längesedan valt sida.

Likaså svensk media.

Obama före allt.


Nyhetsflödet bjuder därför på reportage om både fattiga och utslagna som för första gången tänker rösta. Känslan av en ny våg av demokrati som tränger sig in längs USA:s gigantiska kustremsa är påtaglig. Det är lite mysig julafton över hela tillställningen. Alla ska ju, den här gången, nämligen med.


Jag ser inget större fel i detta julpyntande. Det jag däremot tycker är konstigt är att ingen (journalist) pratar om effekter för Sverige. Ingen (journalist) nämner att Obamas politik skulle leda till problem för den svenska exporten. Ingen (journalist) viskar ens att McCains ide om fri handel skulle gynna ett exportland som Sverige.


Ingen (journalist) ger en oberoende bild av vad den ena eller den andra står för. Exempelvis att det nästan går att likställa en republikan med en fundamentalist. Eller att en demokrat oftast är långt mycket blåare än våra egna moderater.


Fast å andra sidan så tror jag svenskarna skiter i sådan kunskap. Istället så jublar de över att de minsann hade lagt sin röst på samma herre som den utfattige från slummen ska rösta på.


Vem jag skulle lägga min röst på?

Obama så klart.


Man vill ju inte gärna hänga i samma klubb som General Cosgrove, som garanterat är republikan. Denna fadersgestalt och förebild blev nyligen intervjuad av radio. Läs hans eminenta svar nedan.


FEMALE INTERVIEWER:
So, General Cosgrove, what things are you going to teach these young boys when they visit your base?

GENERAL COSGROVE:
We're going to teach them climbing, canoeing, archery and shooting.


FEMALE INTERVIEWER:
Shooting! That's a bit irresponsible, isn't it?

GENERAL COSGROVE:
I don't see why, they'll be properly supervised on the rifle range.


FEMALE INTERVIEWER:
Don't you admit that this is a terribly dangerous activity to be teaching children?

GENERAL COSGROVE:
I don't see how. We will be teaching them proper rifle discipline before they even touch a firearm.

  

FEMALE INTERVIEWER:
But you're equipping them to become violent killers.

GENERAL COSGROVE:
Well, Ma'am, you're equipped to be a prostitute, but you're not one, are you?

The radio went silent and the interview ended.


Kommentarer
Postat av: Annika

Själv tror jag att om McCain (mot förmodan) skulle vinna - så skulle det ha förödande konsekvenser för världsekonomin. USA behöver nåt nytt att tro på,och det här har inget med hudfärg att göra... Amerikanarna har varit SÅÅ skrämda i SÅÅ många år till följd av en helt sinnessjuk utrikespolitik. Olja - värre än religion? Fram för waverollers!!!

2008-11-03 @ 16:50:51
Postat av: torgnysdotter

hahahaha!

Det är märkligt hur mediedrevet alltid får oss att tro att demokraterna ska vinna och den otroliga förvåning som uppstår när de (oftast) inte gör det. Det är öht märkligt hur mycket vi vet om det amerikanska valet i form av skvaller och kvasipsykologi och hur lite vi vet om teknikaliteter.



Min röst lägger jag förvisso på obama av miljötekniska skäl. Trots att han är för dödsstraff. Och det tycks vara något få svenskar vet om.

2008-11-04 @ 08:01:08
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

Annika: Jag är glad. Du är glad. Hela jävla världen är glad!



torgnysdotter: Dom vann! På riktigt!! Jag är i chock!



Det var precis det om skvaller vs verklighet (?) som jag var på kokning över! =)

2008-11-06 @ 15:21:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0