Facebook och Finanskris

Det senaste halvåret har varit bra.
I vissa fall väldigt bra.
Finns, trots detta, vissa saker i periferin som stör.
Inte mycket, men tillräckligt, för att få mig att känna utanförskap.

Utanförskap är för övrigt ett ord som numer kommer i samma andetag som Alliansen i allmänhet och Moderaterna i synnerhet.

Det är dock inte politiker som får mig att koka. Utan istället communities. Communties i form av Facebook och en enda stor grupp, ett eget community, bestående av pöbel.

Facebook är i grunden en bra ide. Anledningen är att människan är nyfiken. Nyfiken på andra. Samtidigt som människan har ett behov av att stå i centrum och visa upp sig. Detta kan te sig i olika former. Bloggar. Foton. Ett bevis på att du tillhör något. Några. Facebook har/är svaret på samtliga av dessa punkter.

Det som däremot stör mig och som nästan har fått mig att radera Facebook från mitt liv är det oerhört ointressanta material som ständigt förpestar min annars så fina macbookskärm.

"I    är ute och tar en promenad."
"D   lagar mat."
"I    är trött"
"O  orkar inte borsta tänderna."
"T   har svamp... Det klias. Usch!"
"I    fick provsvaren igår. Har inte HIV! JIPPIE!!"

Vem bryr sig?
Inte en jävel.

Samma epidemi slår tyvärr även hårt mot MSN.

"S - trött"
"L -  ligger i soffan och för in ett flertal fingrar i örat"
"U - diskar"
"T -  har fått en maska i strumpbyxorna"
"A -  tjalalallalalalalalalalalalalal smilegubbe smilegubbe flörtis"

Tror dom någon lyssnar? Förmodligen inte. Men förhoppningen om att någon ska se just han eller henne är starkare än allt, förnuft.

Bristen på förnuft visar sig även i rådande finanskris. Har tänkt att beröra ämnet i evigheter. Anledningen är att jag är så trött på kommentaren likt, "Vi har klarat oss bra. Endast säljsidan som har dragit ner." Att bemöta en sådant uttalande med, vem tror du det är som möjliggör din lön och företagets existens, är inte ens värt att spilla tid på.

Tack vare torgnysdotter pricksäkra inlägg (läs LÄS!) om just detta behöver dock inte mitt inre längre gå på djupet med denna idioti. Men jag måste dock få konstatera vissa saker.

Om banksystemet kollapsar som det gjorde för ett par månader sedan så kommer detta få konsekvenser för samtliga. Vare sig man jobbar med skotillverkning i Kiruna eller om man är konsult i Malmö.

Att merparten av den svenska befolkningen inte har insett detta är underligt men samtidigt knappt förvånande. För möjligheten att tänka utanför boxen och utanför sitt eget lilla, i vissa fall tragiska, radhusliv är mer av vad man kan begära ifrån svenssons.

Men om någon av dessa individer råkar ramla in på svartblogg så ska jag ge dem hjälpande hand.

- Ett banksystem i kris leder till en fastighets marknad i kris samt en obefintlig tillväxt eftersom möjligheten för andra företag att låna (läs investera) omöjliggörs. (detta har vi delvis gått igenom)

- En minskning av tillväxt leder i första hand till uppsägningar på de större internationella bolagen. (där är vi nu)

- Ett minskat behov, från stora företag, av underleverantörer och entreprenörer leder i sin tur till den stora smällen, rent arbetslöshetsmässigt. (dit kommer vi snart)

- En arbetslöshet på 10-15 % som vi kanske går mot omöjliggör ett välmående samhälle. Istället så kommer merparten av den industriella världen gå en mörk framtid till mötes.

Nu hoppas jag givetvis att denna onda spiral skall gå åt ett helt annat håll. Men möjligheten att det blir som många ovetande nu anser är för låg för att ens vara spelbar, för Doc Holliday!

På tal om Doc Holliday. När Hon gjorde pepparkakor för ett par veckor sedan bjöd hon på följande uttalande. "Jag avbidade en av dina kompisar. Hamburgare i ena näven. Alkohol i den andra. Gissa vem det är?"

Doc Holliday!
Svaret var lika lätt som människan i fråga god.
För att citera en Facebook grupp
"Gustav Tägtström - Poker, kvinnor, sport och sprit. Han kan ta mig fan allt."


Kommentarer
Postat av: Pablo

Det ligger mycket i det du säger ang komentarer på FB eller MSN. Nu vill jag inte få kastat i ansiktet att jag också skriver "lägesstatus" på FB, jag skriver bara bra och viktiga saker som jag har behov av att dela med mig.



Sen har jag en fråga:

- När du pratar om Ett banksystem i kris leder till en fastighets marknad i kris. Menar du då en fastighets marknad eller en fastighetsmarknad?



I am

You are

He

She is

It

2009-01-14 @ 23:34:55
Postat av: Håkan

Va, menar du att du saknar intresse när jag skriver Håkan Olsson- har blivit lång. I så fall saknar du helt intresse för dina medmänniskor. I övrigt förstod jag inget av banksnacket vilket inte borde förvåna någon, men där antar jag dock att du har rätt. Säg till när vi ska börja hoppa ut genom fönster ala Wall Street innan bara, jag är med. Pepparkaksgubben, kommentar överflödig.

2009-01-15 @ 10:35:20
URL: http://barens.blogg.se/
Postat av: Gurra

Ändå ganska skönt att hon tänker på mig när hon bakar...

2009-01-15 @ 12:49:09
Postat av: torgnysdotter

jag älskar när ekonomer kallar mig pricksäker - jag vänjer mig aldrig koketterar och snor en lock kring fingret.



Jag tycker att det är konstigt att ingen någonsin tar upp att facebook är så in i helvete fult, opersonligt och stelt. Man kan inte koda om eller göra någonting personligt. Det stör mig.

Dessutom börjar det bli hart när omöjligt att stå utanför: man missar, uppdrag, fester och jobb. Och riskerar att se ut som en bakåtsträvare.

Ergo: stelt, opersonligt, tvångsanslutning och en förutsättning för att verka normal. Det finns ju ett annat ord för det där?

- Ah, just ja, facket.

2009-01-15 @ 18:10:53
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

Pablo: Inte hacka ner på min okunskap om särskrivningar och andra trassligheter. Istället så kan du väl hylla mig... för att jag finns till. Det skulle kännas bättre... för mitt ego.



Håkan: Om du skriver Håkan - har blivit lång. Så är det humor. Humor uppskattas alltid. Vissa stunder är jag förövrigt oerhört glad över din existens. Då är jag nämligen inte kortast i Västernorrland.



Gurra: Med tanke på att jag fick ligga sekunden efter måste dessutom tanken blivit lite väl stimulerande för henne. Ni har härmed besöksförbud hos varandra!



-VA var ni på fest i helgen?!

-Ja!! Varför var inte du där?

-Har inte fått någon inbjudan!

-Va?! Hur kan du inte ha fått det. Alla fick ju en.

-Jag fick alla fall ingen. Kom den med post?

-Post?! Skojar du? Den dök upp på Facebook såklart. Pucko!

2009-01-16 @ 09:04:56
Postat av: A

Jag älskar tydligen facebook, och dess status! Tänka sig vad människan är anpassningsbar. Jag skriver hela tiden. A - är bakis och hungrig. A- ligger i soffan. A- pullar. Ja allt! Man behöver inte ringa nån längre. Jag älskar tydligen facebook.

2009-01-16 @ 14:34:36
URL: http://stortrosa.blogspot.com
Postat av: Pablo

Du är en fin människa Benny, jag tycker om dig, du gör det bra på många sätt och du har ett gott hjärta.

2009-01-16 @ 14:46:42
Postat av: Benny

A: Det är du. DET ÄR DU!!



Pablo: Snyft & snörvel. Nu blir jag rörd.

2009-01-16 @ 22:45:12
Postat av: Flumberg

Ang Facebook så håller jag med dig fullt... Jag vill bara spy hela tiden på alla muppiga "meddelanden" om vad faan man gör hela tiden.



Ang finanskrisen så citerar jag (och håller med) Mårten 29 år sthlm, musiker. -"Jag tycker inte att det är mer än rätt att alla andra får uppleva en finanskris, jag har haft en i hela mitt liv"

2009-01-25 @ 18:56:11

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0