Slagfältets spänning

Tärningsverk idag.

Inte så konstigt.

Med tanke på gårdagens urladdning.

 

JJ frågade mig för ett par veckor sedan vilket lag han skulle tippa som vinnare av VM. Då oddsen för favoriterna var låga i förhållande till svårigheten att ta hem bucklan, föll min lott på Holland.  Till runt 15 ggr slanten.

 

Oddset måste ha varit bland de sjukaste som skådats med tanke på att Holland har spelat grymt nice de senaste åren och vunnit samtliga av sina kvalmatcher. Att dess befolkning dessutom är störtskön och en sann allierad på resande fot gjorde valet än enklare.

 

Så föga oväntat stod de där på planen igår och skulle ta sig an Spanien. Laget som alla numer höjer till skyarna. Har själv svårt att förstå då dess spelidé inte ger mycket till resning.

 

Korta passningar.

I sidled.

I oändlighet.

 

Efter att motståndaren har somnat.

Ett par gånger.

Kommer en stickare i djupet.

Mål.

 

Därefter spelar de om möjligt än mer i sidled.

Med ännu fler kortpassningar.

Motståndaren får därmed jaga boll istället för kvittering.

 

Fantastiskt effektivt. Dessutom ett ypperligt valt system med tanke på alla dess stjärnspelare som verkligen kan hålla boll. Men roligt att se och publikfriande? Inte alls.

 

Holland gick in med sådan laddning att det är underligt att inget av spanjorernas ben idag ligger i gips. Att exempelvis ett par revben inte gav vika och gick av efter den karate kid uppvisning vi fick se är oförklarligt.

 

Hela matchen var fullständigt oviss.

Trots att inte Sverige spelade var jag nervös från första stund.

Även fast slutresultatet visade något annat än vad jag ville.

Kändes det som rätt lag vann.

 

Brukar hävda att fotboll är en neandertalare i förhållande till hockey ur ett åskådarperspektiv. Men gårdagens drabbning var ett undantag och bevisas av dagens spänningsträningsverk.


Kommentarer
Postat av: Annika

Äh, jag gillar också hockey mer men tycker det är MYCKET kaxigare med EN final, än som i hockeyn - bäst av sju?!

Hur fan ska killarna orka ladda om?

Bandyfinalen, det är jävligt hårt/manligt!

Kallt, ibland ett rejält snöfall och vinna eller försvinna!

Och, är helt enig, Spanien var förtjänt av segern.

2010-07-12 @ 16:39:37
Postat av: Millah

Hej :)

Jag har nu igång tävlingar och det kommer in nya hela tin.

Kanske finns det något som intresserar just dig.



Var gärna med :)

http://millahoman.blogg.se/2009/august/tavlingar.html



Är du int intresserad ber jag så hemskt mycket om ursäkt

och då är det bara radera den hära kommentaren eller nå:)



Ha det bra :)

Kramar // Millah

2010-07-12 @ 17:18:58
URL: http://millahoman.blogg.se/
Postat av: julia

Jag gillar verkligen din blogg, du får jättegärna kolla mina "viktiga inlägg och kolla fall det stämmer in med ditt perspektiv" Kram

2010-07-12 @ 17:31:00
URL: http://gudinnanjulia.blogg.se/
Postat av: Benny

Annika: På tal om final. Jag avslutar min semester i nord med stadsfylla onsdagen den 28:e juli. Hör av mig närmare ankomst för uppdatering hur jag ska bete mig på stadens gator!

2010-07-13 @ 14:22:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0