Ränteångest

Då jag har som visitkort att aldrig göra en dålig affär är det trassligt värre att nyligen klivit in på fastighetsmarknaden i Svearike.

 

Finns en hel del saker som talar för prisfall.

  1. Fårskallar som köpt med tron att räntan kommer vara 3 % istället för 6 %. Dessa kommer att få svårt att bo kvar i sitt boende när väl räntan stiger. Det torde rendera i tvångsförsäljning och tillika prispress på marknaden. Heja.
  2. Sverige är, enligt lärda ekonomer i världen, ett av de länder där en fastighetsbubbla kan komma att brista inom de närmsta åren. Heja.
  3. Finansinspektionen funderar på ett bolånetak på 85 %. Finansvärlden kommer att kontra med att låna ut mer på blanco. Blanco är dyrare för kunden. Alltså blir det högre kostnader för de som inte kan slänga in slanten cash. Den grupp av människor som inte har möjlighet till detta är ofta förstagångsköpare som är ute efter ettor eller små tvåor. Jag bor i något som kan tituleras en kombination av etta och tvåa. Heja.

 

Finns dock, som tur är, en del saker som talar för en stabil prisbild.

  1. Det är i princip omöjligt att få tag i boende innanför tullarna i Stockholm. Inflyttningen är trots detta väldigt stor. Som nyinflyttad vill man gärna bo centralt. Det som erbjöds är extremt dyra andrahandskontrakt. Detta medför att efterfrågan på bostadsrätter innanför tullarna bör kunna hålla hyfsat hög nivå framgent.
  2. Inom de kommande åren är det en ovanligt stor mängd kids som ska flytta hemifrån. Dessa behöver någonstans att bo. Det borde öka efterfrågan på små lägenheter.
  3. Tillväxten i Sverige är på uppåtgående. En högre tillväxt har historiskt sätt motiverat högre bostadspriser.
  4. Köpte lägenheten för 1 950´och har därefter renoverat för i runda slängar 50 – 100´. Gjorde en mycket enkel värdering via min arbetsgivare och fick svaret 2 280´. Denna siffra ska dock tas med den största nypa salt då den under inga som helst omständigheter behöver sammanstämma med verkligheten. Men den ger ändå en fingervisning om att bostadspriserna kan sjunka med 10 % utan att jag behöver börja grina.

 

Det som dessutom är sjukt är följande. Trots att jag amorterar 2000 i månaden har jag idag en bondekostnad som är 3000 billigare än mitt andrahandskontrakt. Så det ska till en räntehöjning som motsvarar en kostnadsökning på 5 000 i månaden innan ekvationen hamnar på minus. Och det är med min sjukt billiga belåning via banken enormt hög ränta.

 

Fast å andra sidan. Jag kan behöva varje sekin jag kan få. För precis som vid fastighetsköpet har jag en tendens att skjuta från höften. Köpte exempelvis aktier i HQ bank igår på 48,50, i hopp om att botten var nådd. Sålde idag med en förlust på 10 %. Så några sanningsenliga visitkort har jag då sannerligen inte!


Kommentarer
Postat av: Beatrix Vnunk

Men du stressar mig. Måste du prata så där snuskigt? Kan du inte prata om sprit eller något mer tryggt? Plis.

2010-06-09 @ 22:18:44
URL: http://retronyttgods.blogspot.com
Postat av: Benny

Förlåt. Men jag behövde intala mig själv att det nog inte var så farligt med det där räntespöket ändå! =)

2010-06-10 @ 09:30:08
Postat av: Håkan

Punkt 1- Check.

Punkt 2- Check.

Punkt 3- Check.



Tur att min personliga bankman sällan gör några misstag inom aktievärlden!



Ses på plattan!

2010-06-11 @ 09:13:43
URL: http://www.cramp.se/magazine
Postat av: Benny

Håkan, du kommer aldrig göra en dålig affär, speciellt inte med lägenhet eller aktier. Du har nämligen alldeles för stor personlig charm. Herr Karma älskar sådana som dig.

2010-06-11 @ 22:30:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0