Panikangest - baksidan av drommen

Jag tankte behandla ett amne som ar kansligt
Jag tankte beratta for er om nagot som ar allt annat an roligt
Det ar dags att forsoka forklara panikangest

Jag vaknade i sondags med en kansla som jag haft ett par ganger tidigare i mitt liv
Jag kan inte andas, automatiskt, jag maste genomfora varje andetag manuellt
Jag har ett skrammande tryck over brostet
Jag ar helt slut i kroppen och vill bara sova
Men tors inte, ar namligen helt saker pa att jag ska do

Jag somnar till
Ser mig sjalv snett nerifran, ramla ner i en pool
Kan inte ta mig upp
Far ingen luft
Jag dor

Vaknar i panik, helt utan luft
Kippar efter andan
Borja min manuella andning igen
Hjartat bultar snabbt
Mycket snabbt
Jag ar livradd
Men helt matt i kroppen

Somnar till igen efter 10 minuter
Ser mig sjalv framfor en spegel
Halsen borjar att svalla pa mig
Hamnar aterigen i andnod
Vaknar precis innan det ar for sent
Skriker rakt ut i rummet
En av dem som bor dar kollar pa mig med forskrackta ogon
Fragar om nagot ar fel
Jag skakar pa huvudet och bestammer mig fran att fly darifran

Gar upp till de andra i loungen
Satter mig i soffan
En svensk tjej fragar mig nagot
Jag ser att hennes lappar ror sig men jag fattar inte ett ord
Jag fragar "va" tre ganger
Till slut hor jag vad hon forsoker na fram till mig med
"Du ser doende ut, hur mar du egenligen?"
"Det ar inte bra nu!"

Jag vandrar snabbt ut igen
Bort fran detta korsforhor
Moter JJ med blicken
Han nickar
Han forstar
Tror endast det ar han som forstar en san har situation
Han har namligen varit i liknande ett par ganger
Han foljer mig ner till rummet
Satter sig nedanfor min sang pa golvet
Sager inte
Det behovs inte
Det enda jag behover ar att ha honom dar
Ifall jag skulle do

Efter 2 timmar i denna position med skakningar som gor att sangen ror sig gar vi till slut ner till videobutiken
Val dar sa svimmar nastan jag
Maste ta emot mig mot en hylla
Satter mig ner och forsoker fa luft
Trycket over hjartat okar
Domnar i kroppen
Nu ar jag helt saker
Jag kommer att do

"JJ, jag maste till lakare. NU!"
Han slapper filmerna
Vi lamnar butiken direkt
Nar vi gar over vagen kanns det som jag ska svimma igen
Jag stodjer mig mot JJ
Vi gar armkrok till sjukhuset
Val dar forsoker jag forklara mina sympton
Jag far givetvis hjalp direkt

De kollar mitt hjarta
Det slar vanligt
De lyssnar pa mina lungar
Det verkar inte vara nagot fel pa dem
Jag kanner mig fortfarande yr
Far forklaringen att jag inte kommer att do
Jag blir oerhort glad
Lakaren kunde dock inte forklara symtomen
Kanske ett virus, sager hon for att saga nat
Jag lyssnar dock inte sa noga langre utan betalar notan for besoket pa 750 spann
Jag ar oerhort lycklig
Jag lever

Klarar dock inte av hostel livet i detta tillstand
Ringer 112 och hamnar hos ett gang vi hanger med
De har ett hus
De har en TV
Det finns en tjej dar
Vi har hangt lite med varandra
Jag hade dock avslutat det
Men noden har ingen lag
Jag behover ha karlek
Eller snarare nagon
Jag behover ha nagon
Jag klarar inte av att spendera en natt sahar pa egen hand
Jag vet att hon valdigt sugen pa mig
Sa valet av nodnummer var enkelt

Jag stannar dar over natten
Vi tander en brasa och sover framfor den pa golvet
Jag forsoker att glomma denna dag
Jag forsoker att tanka pa hon som ligger framfor mig
Det gar inte
Det enda jag tanker pa ar:
"Du lever. Du har fatt en andra chans. Forsok att ta vara pa livet den har gangen!"

Kommentarer
Postat av: Anonym

Men jesus kristus i världen Macke, du måste ta hand om dig! Tänk på gamla dragspelande tider, tänk på saft, bullar och hångel. Tänk bra och drick vatten!

2007-08-15 @ 10:06:50
URL: http://gremlins.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0