Hurra för Henry. Hurra.

Ett par ord kan bli enormt träffsäkert.

Förklarar ibland allt, och lite till.


Har under en längre tid fascinerats av detta.

Allt började en ohälsosam dag för många år sedan.

Rökning var nämligen sjukt inne på den ungdomsgård min kropp hängde.

Att inte följa strömmen med min bräckliga bröstkorg var inte att tänka på.


Kom därför att ställas inför ett livsviktigt val.

Vilket märke på ciggen skulle missbrukas.


Röda Prince var damernas val.

Commerce utan filter röktes flitigt av en av mina närmsta.

Marlboro Light tillhörde de som feströkte.


Lucky Strike brukades av den världsvane. Lucky Strike fanns nämligen inte att inhandla på ICA Bergeforsen. Utan man fick då snällt färdas enorma sträckor till den osäkra marken i Sundsvall. Eftersom det medförde stora problem valdes Lucky Strike vänligen men bestämt bort, trots överlägset snyggast förpackning.


Det tog dock inte lång tid innan jag hittade mitt val. Röda Marlboro. Att Light bortprioriterades berodde på att dessa inte ansågs vara riktiga cigg av oss storpuffare.


Att valet föll på just Marlboro var orden "Veni Vidi Vici" som stod på dess paket.
Enkla ord.
Gränslös betydelse.


Sedan ovan nämnda citat passerade min vy har fascinationen varit bestående. Anledningen till detta inlägg är dock inte "Veni Vidi Vici" utan "Cigarretter, whisky och vilda, vilda kvinnor."


Avlossare av salvan var Henry Allingham. Han dog för någon dag sedan. Vid en ålder om 113. Hans recept för att uppnå denna uråldrighet var alltså "Cigaretter, whisky och vilda, vilda kvinnor."


Vilken stjärna.

Vilken hjälte.

Hurra för Henry.

Hurra.


Hans citat fick mig dessutom att tänka på en annan citatmaskin. George Best. Bjuder därför på två gamla klassiker:


"Jag spenderade mina pengar på sprit, kvinnor och snabba bilar. Resten slösade jag bort."


"1969 slutade jag med både sprit och sex. Det var de värsta tjugo minuterna i mitt liv."


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0