Miljonlistan

Samtliga medlemmar i bekantskapskretsen är på ett eller annat sätt intressanta individer. Vet egentligen inte vad som binder oss samman. Men det är väl den där jävla flaskan som vi avgudar passionerat.


Vid djupare analys finner man även ofta både säljinstinkt, entreprenörtänk samt visionärt synsätt som framstående egenskaper. Med det i åtanke är jag förundras jag över varför ingen har blivit miljonär ännu. Jag är nämligen helt övertygad om att flertalet har det som krävs.


Tänkte mig därför lista tre individer som jag anser har störts potential. Bjuder dessutom på en "Inte ens nära" samt en bubblare. De aspekter listan utgår ifrån är:


A. Sannolikhet att vara miljonär inom fem år.

B. Positiva egenskapar.

C. Negativa egenskaper.

D. Akilles häl.


Jan Stenbeck - Inte ens nära

A. 4 %

B. Har ett stort inflöde av kapital. Med det i åtanke borde han inte tituleras som "inte ens nära". Är dessutom en av de mest klipska personer jag känner.

C. Ett ännu större utflöde av kapital renderar i ett minussaldo på sista raden när varje månads bokslut signeras. De 4 % som inger visst hopp är under förutsättning av denna negativa spiral avslutas. För möjligheter till rikedom finns - i grund och botten.

D. Allt som börjar på s. Sprit. Spel. Snus. Sås. Socker. Slö.


Gurk the Gambler - Listans bubblare

A. 32 %

B. Intelligent. Money Management. Kan vinna ihop sin förmögenhet på poker. Potentiell småföretagare med hemmamarknader inom först och främst spel & dobbel. Men skulle kunna lyckas med vad än han tog sig för.

C. Folkskygg, nästan fridlyst. Miserabel. Tror att han kommer att misslyckas - med allt.


3. Benny Bling Bling

A. 43 %.

B. Finansiell aktör med strikt Money Management. Bygger sakta men säkert upp kapital för att sedan kunna skapa ännu mer kapital. Dessutom en av historiens bästa jultidningsförsäljare som barn. Det om något förklarar potentialen.

C. När det kommer till roligheter såsom resor och snabbrus får det ofta kosta precis hur mycket som helst.

D. Fastklämd i stor koncern. Många bra idéer kvarstår således på planeringsstadiet.


2. Seriefiguren Landell

A. 52 %

B. Galen. Orädd. Spontaniteten i hans utfall ser inga som helst gränser. Startade bland annat ett solarium som han tänkte döpa till "Negerpolletten". Fick tyvärr avslag för namn hos myndighet.


Har varit inne och fingrat på import/export från Kina. Mediokert resultat än så länge. Däremot har stämning från original leverantör hägrat. Men eftersom han ideligen försöker finna inkomstkällor kommer han slutligen att lyckas.

C. Tänker inte. Alls.

D. Sa jag galen?


1. Törstläppen

A. 98 %

B. Enorm entreprenör. Otrolig säljare. Kolossal arbetsförmåga. Magnifikt kontaktnät på hög nivå i näringslivet.  

C. Fastklämd i stora kostnader från kroniska fyllor och andra yvigheter. Detta leder till att jobbet som försäljningschef på en stor organisation blir svårt att lämna på grund av den höga inkomst som anställningen medför.

D. Törstläpp. Av högsta klass.


Slutligen, svartblogg tar ej ansvar för eventuella knivslagsmål som uppdagas på grund av vadslagningar om ovanstående lista.


Kommentarer
Postat av: Gurra

Själv skulle jag vilja påstå att det är 98 procents chans att jag är miljonär inom fem år och 99 procents chans att jag hunnit blåsa dem inom ett år...

2009-07-28 @ 14:00:58
Postat av: Torstlappen (inga prickar, letar stalar i USA)

Moahahahah!

2009-07-28 @ 14:17:45
URL: http://www.latmiglyckasblirikinnangurra.com
Postat av: Billy

(-: ännu har man inte lyckats. men ideér finns det gott om, ligger lågt just nu..har dock ett handikapp likt gurra, pengarna rinner mellan fingrarna, men importstålarna fanns där ett tag. men då levde man lyxstudentliv. Hade ingen kyl på 5 måndader. frukost på bullens,lunch på stan, middag ute + 3-4 fyllor i veckan. Punkt 2:C stämmer ganska bra in ibland...

2009-07-28 @ 22:59:44
Postat av: Håkan

Glöm heller inte min stående lotto rad sedan fyra år tillbaka. Har hittills genererat 26 kronor samt en blånagel då jag försökte tränga mig före en äldre dam i inlämningskön.

2009-07-28 @ 23:18:39
URL: http://www.cramp.se
Postat av: Gurk

32% känns optmistiskt. Den bästa miljonidén jag har just nu är att bygga ihop tetra-paket o koppla ihop med batterier, o sedan skicka iväg dom till grannhusen för att tigga småmynt. Bland 50-öringarna dyker då o då en tiokrona upp.



Eller att ta en sida ur Pudas bok. Hungerstrejka i Trollywood ända till jag får huvudrollen i filmatiseringen av "Saltkråkan igen - Farbror Melkers brillprydda son kommer till ön"



Fast en annan idé slog mig just. Nämligen att under tider av lycka på spel promenera bakom 4%-mannen och plocka upp slantara som faller ur hans ficka, men som han är för lat för att plocka upp.

2009-07-29 @ 02:24:35
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: Benny

Gurra: Inte ett helt omöjligt scenario. Fast bepreppet miljonär bär väl innefatta att äga rikedomen i alla fall en vecka. Det ser jag sannerligen som föga troligt om likviden finns i dina händer.



Törstläppen: Hittat något uppslag? Enklaste sättet att rycka folk i staterna på pengar är att spontan heila i södern. Medför granterat fulla fickor.



Billy: Elcyklarna då. Vad hände med dem? Köp billigt. Hyr sedan ut dem dyrt i Skärgården. "Miljövänligt val för rikare naturupplevelse." Kommer gå som smör i solsken!



Håkan: Hoppas innerligt på att raden går in. Då får ju jag som bankman möjlighet att svindla bort en slant, som oavkortat går till nyttigheter såsom pappersmuggar ihållandes skumpa.



Gurk: Eftersom 50 öringarna numer inte går att använda så känns tertapak-iden ålderdomlig. Att däremot vandra längst Stenbecks väg, efter nyss vunnen pokerturnering, är precis tvärt om. Strålande!

2009-07-29 @ 13:39:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0