Ett förmånligt leverne.

När jag gjorde några gästspel bakom baren i Eon Arena bjöd arbetsgivaren på mat. Förträffligt om du frågar mig. Och man blev inte förmånsbeskattad för härligheten heller.

 

Vi har en personalrestaurang på banken. Där vi endast behöver betala 35 kronor för lunch. Detta tycker staten är en katastrof och förmånsbeskattar oss upp till den mediana lunchsumman 76 kronor.

 

När vi dessutom bjuder våra interna kunder på lunch ute på stan så ska egentligen deras personnummer noteras så att de blir förmånsbeskattade för vår givmildhet.

 

Det är skillnad på folk och folk.

 

När de flesta arbetare befinner sig på annan ort för utförande av sitt jobb får de ett skattefritt traktamente.

 

Vi har inte riktigt samma system. Istället så tar vi upp det vi ätit och får notan betald av vår arbetsgivare. Detta gillar dock inte överheten. Så vi blir genast förmånsbeskattade.

 

Det är skillnad på folk och folk.

 

Om en snickare eller målare plockar ut material för diverse renoveringar hemma till rabatterat pris så är det inte en jävel som jagar honom eller henne med begreppet förmånsbeskattning. Helt rätt om du frågar mig!

 

När jag däremot lånar billigare via banken så skriker direkt skattemasen till och jag åker på en rejäl känga.

 

Det är skillnad på folk och folk.

 

Jag skulle kunna fortsätta i all evighet.

Men vill inte bli långrandig.

 

Kan väl istället konstatera att den tjänstebil jag ska plocka ut renderar i en förmån om cirka 5000 per månad. Lägg därtill min bolåneförmån om drygt 5500 per månad. Och slutligen min matförmån om ungefär 2000 per månad. Så inser ni att jag trycker upp min lön med 12500 per månad i förmåner. Och blir således beskattad mellan 50 - 55 % av detta belopp extra per månad.

 

Men jag är inte bitter. Istället så konstaterar jag bara att det är skillnad på folk och folk i rättvisans land, Svea rike.


Kommentarer
Postat av: Bo Lax

Uppför dig som folk, gnäll-fitta!!

2010-12-31 @ 09:06:49
Postat av: Benny

Knip käft, blackjävel.

2010-12-31 @ 18:08:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0