Betongbarn

Jag växte upp i ett villaområde två mil norr om Sundsvall.

Bergeforsen för att precisera.

Bullerbyn för att prata slang.

 

I många år mitt absoluta favorithak.

Fantastisk barndom.

Underbara vänner.

Mängder med äventyr.

 

Just äventyren tror jag format den person jag är idag.

Mängder med äppelträn och morotsland att plundra.

Flertalet skogar att bygga gömställen i.

Alltid närhet till älven för diverse vattenburna aktiviteter.

 

Och det område jag fått restriktioner om att vandra fritt i utan att behöva söka anstånd hos mamma och pappa var flertalet kvadratkilometer. Detta gjorde uppväxten fri och helt utan känsla av hotbild.

 

När sedan alkoholen anlände i mitt liv så fanns det oändliga möjligheter att fyllna till på platser långt ifrån de vuxnas smutskastande blickar. Och varje gång det gick överstyr så fanns det ett flertal buskage att spy ur misären i.

 

Udden.

Lögdosjön.

Sandbrinken.

Rockaberget.

Döskalleklippan.

För att nämna några klassiska hak för ungdomliga yvigheter.

 

Döskalleklippan.

Att endast skriva dess namn får hela min kropp att andas mystik.

 

Och detta får mig osökt att tänka på vad barn innanför tullarna sysselsätter sig med under uppväxten och vart de utvecklas från just barn till vuxen.

 

Så vitt jag vet så finns det inte många äppelträd att plundra på Kungsholmen. Om möjligt ännu färre morotsland.

 

Jag hör dessutom via arbetskollegor och andra att de knappt släpper sina barn ur sikte på grund av rädsla för att något ska hända dem. Det i sin tur tror jag gör barnen rädda. För det mesta. Och vi vet ju alla vad rädsla har för förmåga? Hat. Mobbning. Våld. För att nämna något.

 

Och det finns inte heller många buskage att dölja sin okunnighet om alkohol i. Att dessutom dagen efter kanske passera olycksplatsen (som kan vara vilket hörn, tillhörande ett betonghus, som helst i närområdet) och studera sin egen oduglighet gör att man med största säkerhet får sig en rejäl självförtroendeknäck. Och att ångesten blir mer påtaglig än vid fallet för oss kids från Bergeforsen.

 

Vad jag vill säga med detta? Att jag förmodligen kommer att lämna staden jag förälskat mig i om det blir som så att jag någon gång ska titulera mig pappa. Dock kanske inte under de första åren i barnets liv. Med därefter tar jag nog mitt pick och pack och drar mot landskap där morrötter frodas, äpplen pallas och fyllor presteras i skuggan av Döskalleklippan.


Kommentarer
Postat av: Kristin

Fint Macbeth, Fint!

2011-03-27 @ 20:47:44
Postat av: Janne Rapp

Det är bara att instämma i ditt resonemang. Du nämner några magiska platser med många olika minnen. Det var här som allting började och det är här som allting fortsätter, dock i ett lite högre trappsteg i ålderstrappan!

2011-03-28 @ 10:25:07
Postat av: Jessica

Åh..mitt i prick!

känner som du på alla punkter...

BERGEFORSEN <3

2011-03-28 @ 15:12:08
Postat av: Benny

Kristin: Tack! Jag hade f.ö. på mig Macbeth t-shirten häromdagen. Bra grejor. Stora tack!



Janne Rapp: Vem vet. Jag kanske köper en kåk i bullerbyn lagom till nästa steg i ålderstrappan... eller steget efter det. Det fina i det hela är att jag på riktigt älskar Bergeforsen. Kan knappt åka dit och kolla på vårt tidigare hus på Lekängsgatan. Känns högst märkligt att det inte är mitt. Ju mer jag tänker på det. Desto säkrare blir jag. Bergeforsen om 10 år. Here I come! =)



Jessica: Vad trevligt att jag kunde leverera lite nostalgi kring Bullerbyn som fick flertalet att stämma in. Men det är något fantastiskt kring denna by. Väl värt att berätta. Om och om igen. =)

2011-03-28 @ 21:26:24
Postat av: Gurk

Bra skrivet karljävel! Riktigt, riktigt bra :)

2011-03-31 @ 10:53:21
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: Syster yster

Bullerbyn, magiskt! De värmer att höra att du kommer att komma hem, så småningom :) Kram

2011-04-03 @ 21:58:15
Postat av: Pablo

Men snyggt!

2011-04-09 @ 16:08:57
Postat av: Benny

Gurk: Tack och bock!



SysterYster: Bullerbyn. Så bra att man hoppar högt!



Pablo: Likt dig. Snygg Pablo!

2011-05-03 @ 21:23:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0