Ekvationen pojke flicka

 

Tre killar

Tre män

Samtliga med sambo.

 

Dialogen kom in på hur det är att leva med det motsatta könet.

Kan väl konstatera att vi tre hade olika åsikter.

Eller snarare var det jag som stack ut.

 

I den mening att jag hävdar med bestämdhet att den fria viljan måste få segra. Givetvis krävs det i vissa lägen kompromisser. Men överlag så tror jag det vore förödande att vika ner sin vilja för att den andre har en annan åsikt.

 

Tog ett exempel från samma dag.

Jag kom iväg tidigare från jobbet, som denna dag var stationerat i Nyköping.

Ringde Hon som var ledig.

- Vad gör du?

- Inget, håller på att plocka lite.

- Kanon. Städa i ordning hemma en timme sen kommer jag och hämtar dig så åker vi och fikar någonstans.

 

Här skrek båda killarna rakt ut. Sa du åt henne att städa? Vilken mansgris du är!

Sannerligen inte då jag i runda slängar städar mest i vårt hushåll. Och det är väl inte konstigt att be den man bor med att städa? Ingår trots allt i de dagliga sysslorna som måste genomföras.

 

Strax innan jag kom hem så ringer min pappa och berättar att sprintstafettsfinalen går av stapeln om 20 minuter. Både damerna och herrarna är i final. Jag som älskar att se kampen i denna sport blev alldeles till mig.

 

Kom in genom dörren och konstaterade snabbt att fikat fick skjutas på framtiden tills finalerna var klar. Hon ansåg att detta var en idiotisk ide. Vi skulle ju få möjlighet att åka ut i vårsolen och ta en fika. Denna fika skulle genomföras kontrade jag med. Men det var trots allt VM final i detta nu på TV så då måste fikat skjutas på framtiden. VM är trots allt bara vart annat år. Och Sverige hade chans på guld.

 

Kan väl säga att Hon var riktigt arg på mig i detta läge. Jag hade dock svårt att se storheten i hennes vansinne då det handlade om en förskjutning om 45 min i den tilltänkta planen. Och med tanke på att det egentligen inte alls var tänkt att jag skulle vara hemma i detta nu så såg jag det hela som att varje sekund fika som slutligen skulle genomföras var att anse som bonus.

 

Här protesterade de andra två pojkarna rejält. Hävdade att jag måste förstå att tjejer inte alls tänker på det viset. Att tjejer överlag aldrig tänker på vårt sätt. Istället så måste vi vika ner oss för dem i dessa situationer för att man om möjligt ska kunna leva ihop.

 

- Så ni hävdar att ni inte hade sett skidåkningen i detta läge, om ni hade älskat den sporten?

- Ja svarade båda två i samstämdhet.

- Sjukt svarade jag spontant.

 

Försökte därför förklara vad flexibilitet och spontanitet kan ge för fördelar i ett förhållande om det ges åt båda håll.

 

När skidtävlingen till slut var till ända så fick jag, mot viss protest, med Hon ut i bilen för avfärd mot Djurgården. Hon var i detta läge allt annat än glad. Men jag lirkade lite smått med hennes humör och efter en god macka och en kopp te på Rosendahls trädgård så log Hon lite ansträngt igen.

 

Väl hemma igen så föll allt så väl ut att det genomfördes diverse sexuella aktiviteter. När vi sedan låg i sängen var klockan runt halv åtta och vi funderade över vad vi skulle äta. Valet föll på en carbonara som undertecknad tänkte smida ihop.

 

Mitt under detta matlagande fick Hon ett sms av en vän. –Kom ut och ta några öl med mig. Hon frågade om det var OK. Givetvis säger jag. Klart du ska göra det. Slängde därför snabbt i oss maten och kvällen som var tänkt att förmodligen innehålla ett mysigt soffhäng renderade att vi spenderade den på olika håll.

 

Jag ser det inte som att Hon i detta läge prioriterade bort mig till förmån för en bärs med en polare. Utan att det snarare var som så att Hon spontant var mer sugen på en öl än att hänga med mig ytterligare några timmar. Hade Hon då inte valt att följa sitt inre så hade kvällen med mig i soffan inte alls blivit lika lyckad, då hennes tankar delvis hade varit på en pub någonstans i denna storstilade stad.

 

Så hennes beslut var inget konstigt alls. Och ingen som helst anledning för mig till varken sura miner eller djupgående konversation.

 

Här tar pojkarna ton ännu en gång.

Klart att du inte blev lack på det.

Du hade ju haft en kanon dag.

Skidåkning.

Fika.

Liggning.

I ett sådant läge är det sedan bara skönt att få vara själv.

Så givetvis hyllade du hennes initiativ.

 

Visst, jag föredrar att vara själv i vissa lägen.

Jag anser att tystnaden ibland är min bästa vän.

Men det är inte det som är poängen.

 

Poängen istället är att om Hon ringt mig och bokat in en fika och sedan kommit på att något som intresserar henne så in i bomben dykt upp på TV så vårt fika blivit uppskjutet en timme så hade jag inte alls tyckt det varit konstigt. Hade garanterat inte blivit arg/ledsen/sur. Så varför tycker ni att det är okej att Hon blev det?

 

Hon är tjej.

Hon fungerar så.

Den ena killen sa till och med att han förmodligen hade behövt bråka om en situation likt ovan en månad om han betett sig på det viset.

 

Helt sjukt tycker jag.

Det tyckte inte dom.

Istället så konstaterade dem följande.

Byt stil.

Vik ner dig.

Om du vill vara sambo.

Annars bli gay.

Och flytta ihop med en kille.

Han skulle förmodligen resonera som du.

Men inte en tjej.

Inte en chans.

 

Här blev jag nästan lite lack.

Ni kan väl inte mena att ni viker ner era egna åsikter och viljor bara för att de möjligtvis inte sammanstrålar med den ni lever med?

Jo svarar både två.

Men, la det sedan till, att de gärna skulle vilja stå där med mig på barrikaderna och strida för vår vilja. Men har insett för länge sedan att det inte är någon ide.

 

Vet faktiskt inte vad jag ska säga om detta.

Förmodligen har dom helt rätt.

Och jag helt fel.

Det kanske till och med är som så att detta är min stora Akilles häl?


Kommentarer
Postat av: Torgnysdotter

Här hemma lever vi som två enheter. Spridda för vinden utan gemensamma vänner och intressen.

Det funkar rätt fint tycker jag.

Andra brukar reagera med förvåning i milda fall och avsky i mindre milda fall.

2011-03-06 @ 13:59:00
URL: http://retronyttgods.blogspot.com
Postat av: Pablo

Haha! Så intressant att höra hur folk resonerar i sina samliv, jag tycker du verkar vara på helt rätt spår i ditt. En vild gissning på att Hon inte kommer ställa till en scén heller nästa gång det blir en ombokning. Jag menar det är ju tydligt att det är onödigt att göra små saker stora.

2011-03-07 @ 11:30:20
Postat av: Benny

Torgnysdotter: Varför är jag inte förvånad? På varken er livsstil eller hur folk uppfattar allt som inte är fyrkantigt och inramat efter samhällets allsmäktiga regler.



Pablo: Skönt att få stöd från en dödlig. När du dessutom känns som en klockren byggsten i den struliga ekvationen samliv så lyfter jag dessutom på hatten.

2011-03-10 @ 19:13:28
Postat av: Rasande Rose

Jag hade blivit förbannad på att behöva leva med en som alltid hade böjt sig. Nejtack.

Bara för att man lever tillsammans behöver man inte smälta ihop till en klump.



2011-03-13 @ 12:49:37
URL: http://rosacykel.blogspot.com
Postat av: Gonzo

Jag håller med dig i allt.

2011-03-21 @ 12:19:26
Postat av: Benny

Rasande Rose: Trevligt att få det bekräftat. Kanske inte är helt ute och cyklar ändå.



Gonzo: King. Då kan vi träffas på smutsiga hak och smida fortsatta planer för våra liv. =)

2011-03-21 @ 22:03:45
Postat av: Anonym

Amen!

2011-04-01 @ 15:28:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0