Kulturkrock utan airbag.

Det finns andra ideal än de svenska.
Det finns andra mål än "våra".
Det finns tydligen roligare saker än semester?!

En av de bästa egenskaperna med att resa är att möte andra kulturer.

Jag gillar nämligen när thailänska damer bugar och stönar ur sig hur härligt de tycker att just jag är där.

Det är härligt att se att en balines kan bli så lycklig av en pratstund med en magnecyl som mig i 5 minuter.

Det är sagolikt att se när japanerna flörtar med varandra.
En liten tounch på den andres arm.
Sen fnissningar i ett par minuter.
Känns precis som på låg stadiet igen och det är så vackert.

Denna kultur kavalkad fick sig en ny vändning igår på lunchen.
Jag och JJ käkade som vanligt på vår, och när jag säger vår, så menar jag vår kines restaurang.
Vi besöker nämligen detta eminenta ställe två gånger per dag.
Familjen som äger stället älskar oss mer än skatteåterbäring.
Detta beror absolut inte på att vi ger dem en mindre förmögenhet i månaden.
Utan givetvis för att vi är så söta och så härliga att ha att göra med.

Deras dotter, som förövrigt är den enda som pratar engelska, brukar slå sig ner vid vårt bord och små surra lite. Pappan i familjen ler lika stolt varje gång och nickar inbjudande.
Vad han menar med det har vi, trots två kloka huvuden i samarbete, inte lyckas lösa.

Hon frågade oss igår för tredje gången vad vi skulle göra när vår tid på universitetet var slut.
Jag svarade som alltid att vi skulle resa runt lite för att sedan dra oss mot NZ och sen vidare..
Det brukar räcka som svar.
Men denna dag hade hon tuffat till sig och bjöd på en motfråga.
"Vad sa ni göra när ni reser runt?"
JJ svarade att det blir mest att ta det lungt, ta dagen som den kommer, att ha semester helt enkelt.

Hon kollade lite försynt ner i borden.
Samlade mod och sa sedan.
"Vad tråkigt att bara ha semester".

Denna kvinna jobbar 66 timmar i veckan och tycker det är tråkigt att ha semester.
Jag har hört mycket i mina dagar.
Men att det skulle vara tråkigt att ha semester är för mig något helt nytt.

Men det kanske förklarar varför Kina med sina ideal och inte Sverige med sina, kommer att ta över världen inom kort.

Kommentarer
Postat av: Anonym

www.gudalskardig.com

2007-06-07 @ 12:51:33
URL: http://gremlins.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0