Träpatron

I många fall kan pengar vara viktiga.

Utan dem blir oftast tillvaron lite gråare.

Möjligheterna lite färre.


Det finns dock tillfällen när pengar inte alls har något värde.

De kan till och med göra tillvaron sämre.

Som till exempel vid dödsfall och kommande arv.


En person i din närhet har dött. Den hade en viss summa i tillgångar. När skulderna är avdragen från dessa finns det oftast ett värde kvar. Detta delas sedan ut till nära och kära och kattens vänner om så den avlidne vill.


Att problem kan uppstå med andra släktingar inom denna enkla matematik är för mig helt obegripligt. Att ens fundera på att bli girig när någon har dött är tragiskt. Men det verkar ändå inträffa typ, hela tiden.


För att slippa en sådan bisarr situation har jag gett klara order till både mor och far. Jag vill inte bada i skumpa med era besparingar. Blås vartenda öre.


Morsan har anammat detta och reser till höger och vänster som en jävla jojo. Farsan däremot är som vanligt blixtsnål (med sig själv). Investerade (stor skillnad mot konsumerade) nyligen i jätte många träd.


Dessa kommer jag förmodligen att ärva.

Jag kan inget om skog och vill inte kunna det heller.

Det har ingen betydelse.


Mitt kommande kall här i livet är motvilligt att bli Träpatron.

Det kommer att gå åt helvete.

Satans arv.


Kommentarer
Postat av: Tågmamman

Men du kan ju bygga en jättestor koja - förverkliga nån pojkdröm som ligger och pockar?

2008-04-08 @ 12:44:51
URL: http://mestommig.blogg.se
Postat av: Miss A

Men, men, men...
Då kan du ju, även om det dröjer lääänge till dess, timra en stuga.
Utan flickvän, sparkonto och ICA-kort.

Postat av: Gremlo

But welcome to the forrest-SCA-Timber-club. Jag har levt med detta hela mitt liv och jag ska lära dig allt jag kan om att avverka och att sätta plant. Det är kul om man har en back öl på kälken. Jag och morfar tittar ofta på kalhyggen på satellitbilder över ljustorp och bredsjön. Lagfors i synerhet är rätt tätt på såna. Sen skrattar vi om vi ser något avvikande och klappar varandra på axeln. Ett måste är den röda norrskogskepsen med små öronlappar. You'll have one aswell.

2008-04-08 @ 13:02:46
URL: http://gremlins.blogg.se
Postat av: Gullilla/G-tanten på ön

Vilken underbart härlig humor! Vilka underbara "dikter"!
Du verkar vara en mycket trevlig prick!
Sån jag skulle vilja ta ett glas grådask med en grådaskig dag..........................men bara i mina drömmar!
Grattis får man väl säga "Träpatronen"?
Om inte annat så kan du ju sitta under tallkronan och lukta på granskotten....................(?)

2008-04-08 @ 13:24:01
URL: http://gullillas.blogg.se
Postat av: JJ

Jag får en vision: Du brummar omkring på dina ägor i krabaten. Du och krabaten...och naturen. Åhhhh.

2008-04-08 @ 15:29:10
Postat av: Gurra

Ett träd kan du väl i alla fall bjuda på? Jag har alltid velat haft ett eget träd.

2008-04-08 @ 16:27:38
Postat av: Frk Richter

Fröken Modo kommer att ärva en liten plätt 70 hektar i modoområdet.
Pappa sa alltid att skogen kunde vara värd mycket när jag blev stor. Trotsade ändå och ville gärna hugga ner en gran eller två när nya snygga jeans anlände till butiker. Jag förstår din förtvivlan i att ärva ett intresse som är obefintligt.. Vad göra?
Kanske byta med en italienare som har några vingårdar över? Han skulle ju tycka att det var galet exotiskt med lite gran.

2008-04-08 @ 20:11:10
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Benny

Tågmamman: Det finns redan två vackra torp på ägorna. Kanske ska bosätta mig i ett av dessa. Problemet är att jag inte har någon pojkdröm. Förrutom att bli fotbollsproffs då. Vet inte om det känns så het längre, men det skulle ge bra headlines. "Fotbollsproffs bor i ett torp långt från el och civilisation."

Miss A: Ensam i torpet utan flickvän, sparkonto och ICA kort ger garanterat demoner. Demoner som i sin tur säkerligen skapar ett fanatiskt intresse för stickning eller något annat tufft.

Gremlo: VI måste boka ett studiebesök. Du får lära mig allt du kan. Kanske kan länka detta samman med en tältning i Ljustorpstrakten. Så vi får känna på vårt kommande liv på riktigt.

Gullilla/G-tanten på ön: Tack. Sa du vin?! Bju ru? Vart när hur? Jag kommer.

JJ: Du skulle kunna befinna dig i samma situation om det nu inte var som så att du är familjens svarta får. Er skog går garanterat till din bror. Du får säkert ärva något mer lätthanterligt, som du klarar av. Typ ett konto fullt med pengar.

Gurra: Jag ska redan nu välja ut ett åt dig. På tal om ett speciellt träd. Såg du jätte granen som IKEA hade i år. Den kom från våra ägor. Farsan grät av stolthet.

2008-04-08 @ 20:20:03
Postat av: Benny igen

Frk Richter: Medan jag skriver svar och ser på hockey har du hunnit smygit dig in här. Du har svaret jag söker. Givetvis ska jag byta mina grantoppar mot druvor i Toscana.

2008-04-08 @ 20:23:41
Postat av: Frk Richter

Benny igen: ja just det. Fast jag får välja först. Eftersom det var min idé;)

2008-04-08 @ 22:29:45
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Gurra

Jaså. Har Ikea haft en gran i år också? Firade de påsk med den eller?

2008-04-09 @ 09:16:53
Postat av: Bennny

Gustav. Man slänger inte bort granen förrän i Januari enligt tradition. IKEA är ett bolag som enligt affärsidé håller på just traditioner. De hade således min gran där i januari. I år. Något mer du vill tillägga? Du har för vana att hugga som en kobra (tänker på ?HAHAHAHA ? vadå 5 matcher?!? från din soffa nyligen) men alltför ofta har du fel fel fel. Men jag ska ge dig en eloge. Det är kul att du försöker vara dryg och viktig. Nästa gång går det säkert hem.

2008-04-09 @ 10:22:07
Postat av: Flumberg

Ingen fara Maggan... eftersom du är stöpt i samma form och har identisk personlig utvecklingskurva så kommer du att förvandlas till Janne Långben då du blir stor :)

2008-04-09 @ 10:52:17
Postat av: Gurra

Du kan ju gå och dra nåt gammalt över dig. Din fars gran till exempel.

2008-04-09 @ 22:25:01

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0