Köpenhamn som hemort

Köpenhamn är en storstad

Köpenhamn är en kalasstad

Jag gillade sannerligen det jag såg


Om jag skulle kunna bo där?

Kanske

Fast ändå inte

Merparten av befolkningen pratar ju trots allt danska


Det danska språket är för mig helt oförståeligt, i talform.


Det uppstår ständigt pinsamma situationer eftersom de anser att vi kan samtala med våra modersmål. Jag anser inte det och förstår tyvärr ingenting. Därför höll jag mig till engelska merparten av tiden. Ibland gjorde jag trots allt försök på svenska. Ett exempel var när jag beställde "En öl, tack." på ett stimmigt ställe i lördagsnatt. En öl heter som ni vet typ en öl på danska också.


Förvåningen var därför stor när bartendern levererade mig ett whiskeyglass med genomskinlig vätska och 3 isbitar. Min spontana reaktion var, vatten. Luktade och insåg att jag precis fått in en vodka on the rocks.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0