En plats från livstids fängelse

Jag gillar att vara på resande fot

Därför gillar jag bland annat att åka tåg

Däremot så avskyr jag en påträngd dialog

Jag var rysligt nära just detta i fredags på tåget mot Stockholm


Resan hade inletts på ett utomordentligt sätt

Ingen vid min sida

Endast jag och min tidning


När vi passerade Gävle klev nytt folk på

Spänningen steg i kroppen

"Snälla, bestraffa inte mina synder med en idiot vid min sida"


En av de nya medresenärerna ser på håll ut som en katastrof

Det visar sig att han om möjligt var ännu värre

Han går sakta och osäkert mot mitt håll

Han stannar bredvid mig

Kollar upp på numren ovanför mitt säte

Jag sväljer och hoppas att det inte är sant


Min bön blev tack och lov hörd så han vänder sig och sätter sig bredvid en annan stackare på andra sidan gången.


Han börjar direkt föra en väldigt hög (rent ljudmässigt) monolog. Motparten som är en halvrund, ganska sävlig, men ack så väluppfostrad individ svarar "Ja, Mmm, Jaså" cirka 400 ggr den nästkommande timmen. Endast en gång säger han "Nej, det tycker inte jag". Tänkte bjuda på några av de intellektuella utlägg katastrofen bjöd på:


K = Katastrof               VP = Valpig och väluppfostrad pojk


K: Fy fan. Jag åker aldrig tåg!

VP: Jaså.

K: Neeee, du vet man kan ju inte gå runt något, det gör mig galen. Så istället för tåget, tar jag bussen.


Ja, ni läste rätt. Han sa så. Detta inträffade cirka 30 sekunder efter han satt sig. Bedrövelserna fortsatte sedan på löpande band.


K: Jaaaaa, du vet jag är ju stockholmare egentligen. Men har tyvärr flyttat till Vallsta i Hälsingland. Fy fan! Så jävla kallt. Var ner till Bollnäs i förrgår. 10 minus!! Fy fan.. Jag höll på att frysa ihjäl. Det är alldeles för jääävla kallt här i Norrland.

VP: Nej, det tycker inte jag.

K: Va faaan säger du?! Jag måste minst ha 20 grader varmt runt omkring mig hela tiden!


Nog för att det är liiiite kallare i Norrland. Men temperaturskillnaden mellan Hälsingland och Stockholm är trots allt inte så stor.


K: Men fy faaaaan, vad lång tid det här ta.

VP: Mmm

K: Ja du vet jag är ju inte van att åka tåg så här länge. Tunnelbanan i Stockholm tar ju max 15 minuter!! Vad är det jag ser!!

VP: Va?

K: Såg du hon som gick in på toaletten precis?

VP: Ja

K: Hon såg exakt likadan ut som Birgit som jag känner. Hon bor någonstans där uppe, (konstpaus) ovanför Sundsvall. Va faaaan, är alla släkt med varandra här uppe eller?!

Sånt där ser man aldrig i Stockholm!!


Där någonstans var jag nära att sms-låna till en pistol och skjuta idioten.


K: Nä fy faaaaan vad jag hatar tåg. Man kommer ju aldrig fram. Vad jobbar du med förresten?

VP: Jag jobbar åt SJ.

K: Skooooojar du eller?! Va faaaaaan säger du?! Du är väl inte en sån där jävla lokföööörare. Alla såna ärju idiooooter!!

VP: Nej det är jag inte.

K: Vilken tur. Jag känner skiiiit många lokförare. Alla är idiooooooter!


Där omvärderade jag situationen och skickade iväg lånebegäran i alla fall.


Det sista jag hörde innan jag klev av för att möta upp JJ i Uppsala var, trots att katatrofen från första andetag berättat om hur mycket han älskade Stockholm. Att han hade bott där hela livet. Att han saknade sitt hem varje dag osv...


K: Ja, du vet. Egentligen är jag inte från Stockholm.


Någon sa till mig för länge sen att det inte är riktiga Stockholmare som är dryga och som har översittare tatuerat i pannan, utan istället dom som under livets gång har flyttat till Stockholm.


Mina erfarenheter är att, det någon sa stämmer. De som är uppväxt i stora staden är oftast både sköna och helt utan storhetsvansinne. Däremot beter sig inflyttade, likt Katastrofen, sig ofta som idiotier.


Som tur var för Katastrofen (och mig) fick jag inget svar på min lånebegäran. Hade han däremot hamnat på platsen bredvid mig och således trakasserat mig med allt detta hade jag, med hjälp av oanad styrka, slagit ihjäl honom istället för att vänta på svar om lån.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0