Veckans Vintips

Vilken katastrofal start på Veckans Vintips.
Först ett vitt.
Sedan en Merlot (Ni som sett Sideways förstår vad jag menar)
Dessutom på box.
Usch.
Men men. Här är Veckans vintips trots allt.

Jeanjean Merlot - En modern fransman

Ofta delar vi in viner i nya och gamla världen, och i gamla världen är Frankrike "äldst". Traditionerna regerar och vinlagarna är oantastliga. Eller?

Languedoc är vinregionen som visar på något annat. Här satsas stort på nya metoder och druvsorter. Och många av vinerna drar åt det lite varma och fruktiga Nya världen-hållet vilket tilltalar en stor del av dagens vinälskare, inte minst i Sverige.

Languedocs produktion är enorm! Idag görs hela 10 procent av världsproduktionen här. Regionens ledande tillverkare av vin på bag-in-box heter Jeanjean, som också är en god representant för den kreativa och nytänkande andan i regionen.

Jeanjean Merlot är ett Vin de Pays d'Oc, vilket kan översättas till Lantvin från Oc. Smaken är medelfyllig, bärig och mjuk med inslag av mogna röda bär och kryddor. I Allt om Mat har vinet kallats "Prisvärt", och i DN "Bästa köp" när det gäller vin på box.

Jeanjean Merlot är perfekt till rött kött och pastarätter. Fortsätter du måltiden med ostar, till exempel hårdost och vitmögelost, kan du med fördel fortsätta med Jeanjean Merlot även till dem.


Om vinet

Jeanjean Merlot
Artnr: 12159
Pris: 158 kr
image38


Kommentarer
Postat av: Frk Richter

Merlot? På riktigt?

2008-01-24 @ 18:58:02
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Damage Done

Lägg ner vintipset! Du skriver SÅ bra och roliga saker så skippa det... Vintips är lite -98

2008-01-24 @ 21:05:14
Postat av: Benny himself

Frk Richter: Jag vet inte vad som hände. Minnet sviktar. Tror jag var hotad med pistol.

Damage Done: På tal om -98. Väldigt bra årgång för Shiraz från South Australia, för att kategorisera region, säg McLaren Vale eller Barossa Valley.

Däremot måste jag nog tyvärr göra dig lite besviken med informationen om att vintipset får hänga kvar ett tag till. Vin är kul. På riktigt.

2008-01-24 @ 22:11:20
Postat av: Tågmamman

Vid varje vintips ser jag alltid framför mig Robert Gustafsson imitation av Bengt Frithiofsson när han nyser fram "Alsace!!" - mer vintips - i min hjärna är det kul!!

2008-01-25 @ 10:02:04
URL: http://mestommig.blogg.se
Postat av: Benny himself

Tågmamman: haha.. Skönt att vin-tips får dig att se Robert. Nu kommer jag garanterat inte att sluta. Vill ju inte bestjäla dig den synen.

2008-01-27 @ 23:34:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0