Det finns hopp för svensken och mänskligheten.

Direkt efter avslutat arbetspass igår flydde jag mot en sjö nära stadens centrum. Kroppen krävde vila och en av sjöns bryggor passade perfekt för detta. På vägen dit gjordes en anhalt för inköp av diverse ätbara föremål. Väl på plats insågs dock snabbt att vissa attiraljer saknades. Antiklimax. Måste finna lösning. Samtalade med medresenär. Vad göra? Att gå till närmsta ICA, var det sämsta men ändock det enda brainstormades fram.


Jag tog på mig ansvaret och började traska. Passerade en brygga ett par hundra meter bort. Kollade på en cykel som låg placerad på marken och tänkte "Fan. Hade gått med blixten om ett par hjul fraktade mig istället.". Då händer något overkligt. Mer overkligt än spöken och rymdvarelser. Hon som satt på bryggan nedanför frågade om jag ville låna hennes cykel. Hon hade nämligen hört vårt resonemang (sjövägen var det bara 50 meter mellan våra bryggor) om inköp av ytterliggare varor.


En vilt främmande människa som bryr sig om en annan vilt främmande människa. Jag blev så ställd att jag var tvungen att fråga om hon skojade. Det gjorde hon inte. Istället kom hon upp med cykelnyckeln till gångvägen. Instruerade om hur låset fungerade och vinkade sedan iväg mig.


Kände att jag ville bjuda igen när jag ändå befann mig i affären. Damen var runt 50 så jag tänkte att en blomma kunde förgylla hennes vardag. ICA Nära hade dock inge blomster. Istället så fick det bli en trisslott.


Hur utfallet på denna trisslott blev är oklart. Det som därmed står klart är att jag tackade henne för cykeln med kommentaren - Din spontana och osvenska handling förtjänar en trisslott. Med ditt förmodade pluskonto hos karmaguden blir det säkerligen stora vinster!


Kommentarer
Postat av: Gurra

Stort av dig.

2008-07-31 @ 13:33:12
Postat av: Gurk

Gå nu inte och tro att du ska få pluskarma tack vare ditt fina agerande, som i grund utlöstes av hennes stora gest. Karmaguden tänker inte så, max en person blir belönad åt gången.

2008-07-31 @ 18:15:38
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: Benny

Gurra & Gurk: Nu var det väl ändå inte min trisslott som fokusering skulle läggas på, utan på hennes storhet! Hon kommer föralltid att ha namnet Cecilla med cykeln i min hjärna. Hoppas vi ses igen inom kort.

2008-07-31 @ 23:24:03
Postat av: Fröken Richter

Fint gjort av er båda tycker jag! Själv brukar jag ge bort den rosa delen av kvällstidningen. Någon sa att det måste vara oerhört uppskattat. Tror du att jag får några extrapoäng av himmelschefen för det?

2008-08-01 @ 16:27:24
URL: http://yanie.blogg.se/
Postat av: j

fortfarande ute och cyklar eller? det är jäkligt trist att sitta på jobbet när ingen uppdaterar sina bloggar. med andra ord.. SKRIV nåt för tusan

2008-08-04 @ 13:50:37
URL: http://sagasaria.blogspot.com
Postat av: Flumberg

Ytterst märklig händelse. Hade det varit Bäpa som satt på den där bryggan hade han nog med all sannolikhet sagt så här : Hej, vill du låna min cykel? Varpå du hade svarat : Ja det vore snätt. Varpå han hade sagt : Det får du inte. Och vänt sig om. Tur att det inte var Bäpa.

2008-08-04 @ 15:36:58
Postat av: håkan

Flumberg. Han hade nog släppt luften ur däcken också... Och kastat den i vattnet.

2008-08-04 @ 21:01:33
URL: http://barens.blogg.se/
Postat av: håkan

Han hade förmodligen släppt luften ur däcken också. Och slängt cykeln i sjön. Och stulit din plånbok.

2008-08-04 @ 21:03:11
URL: http://barens.blogg.se/
Postat av: Anonym

Han hade förmodligen släppt luften ur däcken också. Och slängt cykeln i sjön. Och stulit din plånbok.

2008-08-04 @ 21:08:02
Postat av: Gurra

Går

2008-08-05 @ 15:04:44
Postat av: Gurra

det

2008-08-05 @ 15:05:00
Postat av: Gurra

bra

2008-08-05 @ 15:05:15
Postat av: Gurra

,

2008-08-05 @ 15:05:35
Postat av: Gurra

Håkan?

2008-08-05 @ 15:05:51
Postat av: håkan

Jävla Maggan kör ju med nåt jävla script som min reptilhjärna inte lyckats lösa... Men det var väl en rolig kommentar de första sju gångerna va?

2008-08-05 @ 15:47:51
Postat av: Benny

Fröken Richter: Du går rakt in på topplistan med dunder och brak. Själv så försöker jag så gott jag kan. Skall väl erkänna att det går sådär.



j: Jag har varit otäckt upptagen med att göra... typ inget. Fast samtidigt allt. Kombinationen leder till bloggbrist. Ska skärpa mig inom kort så att jag kan sysselsätta dig medan du arbetar! =)



Flumberg: Sluta dröm. Både du och jag vet att Bäpa inte sitter på någon brygga i verkligheten, eftersom risken att han faller mellan plankorna är för hög.



håkan: Har du ramlat ner i tjackpåsen?!





2008-08-05 @ 18:19:06
Postat av: håkan

Sluta koda, eller sluta åtminstone att göra så att min dator hakar upp sig. Jag får ju för fan sitta här och skämmas.

2008-08-05 @ 18:59:05
URL: http://barens.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0