Film (-) ögonblick att minnas del 3

I ett myller av filmer är det svårt att välja ut de främsta. Bland miljontals filmscener är det helt omöjligt att välja ut guldkornen. Men att knäcka det omöjliga är enormt frestande. Därför kommer här plats tre av fem bästa filmscenerna jag sett.

 

Avundsjuka kan te sig i olika former. I det land som vi kallar hem är det mestadels gråsosseavundsjukan som uppvisar sig. I filmen American Psycho är det däremot snarare en kapitalistisk avund som gör sig påmind. Båda två är i grunden lika äckliga.

 

Mary Harron, som är regissör till ovan nämnd film, har dock lyckats skapa en sådan känsla kring idiotin, att den kapitalistiska avunden måste hyllas.

 

En av många sådana sekvenser i filmen är när Patrick Bateman (Christian Bale) bär ut ett lik till sin bil i en svart påse/bag. Precis när han placerar kroppen i skuffen med en duns promenerar ett bekant par förbi. Deras ögon spärras upp. Man får därför en känsla över att han blir påkommen och att det i sin tur kommer att leda till parets död.

 

Så är dock inte fallet. Deras uppspärrade ögon beror inte på det uppenbara liket, utan på deras avund för hans svarta påse/bag. De frågar till och med honom vart han köpt detta mästerverk. 

 

Normala människor hade noterat liket, sådant nonsens fokuserade däremot inte dessa individer på. Indirekt kan man konstatera att den kapitalistiska avunden räddar deras liv. 

 

Denna scen får mig alltid att skratta, men är inte tillräckligt fulländad för att få plats på min lista. Det finns däremot en annan scen i  samma film som väl är värd en bronspeng.

 

Värt att notera från scenen nedan: Svättpärlorna hopar sig i pannan på Bateman. Han har svårt att samla sina tankar. Vill fly från denna personliga kafastrof. Alldeles nyss var världen så vacker. Men i en handvändning och med hjälp av en vattenstämpel blev den genast svart och smutsig. Det mina vänner är så sjukt och så briljant att det inte kan göras annat än lyftas till skyarna!

 

 





Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

ja, jävlar! Det är fantastiskt. Har du läst boken? Om inte - gört! Visitkorten är ett ännu större nummer där.



...förövrig är detta en film som i delar är bättre än boken. Med betoning på delar.

2008-06-18 @ 07:49:21
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: j

christian är ännu en av alla dessa talanger i skådespelarnas värld som inte fått tillräckligt med credd. han är fenomenal i mina ögon!

filmen bra - boken ännu bättre. om man gillar detaljerade äckelkänslor vill säga.

filmen framkallar för övrigt minnen hos mig som har med barcelona, rånförsök, väskryckningar och ilska att göra. lång historia.

2008-06-18 @ 09:07:08
URL: http://sagasaria.blogspot.com
Postat av: Jeanette

Jaha.. Ännu en nyhittad blogg att lägga till favoriter. Well done herr Benny, well done.

2008-06-18 @ 16:20:36
URL: http://ettenaej.blogg.se/
Postat av: Benny

Jag har inte läst boken. Hade den i min hand en gång och var nära att köpa. Men eftersom jag redan sett filmen så kändes det fel.



Det som är fördelen, enligt mig, med böcker är att man visualiserar områden, personer och händelser. Har man redan sett filmen så är det svårt att vara objektiv, istället så ramlar man in i bilder från filmen. Merparten av bokens charm försvinner då.... tror jag.



På tal om visitkort. Jag har två hemma. Ett av dem är ditt.



j: Christian har varit upcoming länge. Anledningen till att han inte hängt i så många stora filmer är att han (enligt mina egna förhoppningar) har sagt nej till ett gäng erbjudanden. Men mycket snart kan du se honom i en biosalong nära dig som brottslighetens skräck Batman!



Jeanette: Läste ditt senaste inlägg. Att du likställer en sådan simpel människa som Benny med dessa herrar gör mig glad. Slutligen: Välkommen till svartblogg. Hoppas det kommer att smaka.

2008-06-19 @ 09:15:50
Postat av: Håkan

Häääsch är livets svar på sill och nubbe. Förövrigt gillar jag Bateman mest i mio min mio...

2008-06-20 @ 18:31:15
URL: http://barens.blogg.se/
Postat av: DF

Jag har startat en blogg. Är helt ny i sammanhanget, ingen har läst/sett min blogg. Skriver mestadels om situationer i mitt liv som upplevts som hotfulla/farliga. Gillar namnet "svart blogg".

2008-06-23 @ 12:37:32
URL: http://detfarliga.blogg.se/
Postat av: Benny

DF: Svartblogg härstammar från Eldkvarns senaste skiva. Låna den gratis på internet och lyssna. Riktigt bra grejor!

2008-06-23 @ 18:22:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0