Vakt med missbrukad makt

De finns få människor som jag ogillar så mycket som vakter

Då menar jag inte samtliga vakter

Utan endast vakter


Dessa vakter är människor som använder sin uniform för att uppvisa makt

De uppvisar även en arrogant sida och ser ner på andra människor

Patetiska parvlar


Nu kanske någon tror att jag brukar ha problem med vakter

Det har jag inte...


Vid något enstaka tillfälle för några år sedan hamnade jag däremot i batalj med två vakter vid två olika tillfällen. Båda två blev helt vansinniga av min lugna och sansade kommentar, "Det är inte mitt fel att du inte blev polis.".


Den ena fick hållas tillbaka av andra vakter. Då konstaterade jag med om möjligt ännu lugnare stämma, "Oj vad arg du blir, kan det ha varit på det psykologiska provet du kuggade?"


Åtgärd - utslängd

Med all rätt

Jag sökte strul


Den funktionen hos vakter har jag inga som helst problem med

Dryga satar likt ovan skall inte bemötas med andra åtgärder än att slängas ut.


Däremot så finns det så många andra situationer som bemöts på annat vis.

Exempel, när jag i lördags för första gången "ringde en vän" och bad om hjälp med inträde för en flicka som ska fylla 22 på ett ställe som har åldersgräns 23. Svaret var inga problem. Hon finns på listan. Hon tog en bira på ett annat ställe och skulle komma senare.


Väl framme vid dörren går hon fram till en vakt och säger

- Hej, jag heter Pingui och står på listan ikväll.


Svaret är kort och med en hånande klang.

- Vi har ingen lista här.


Flickan försöker då igen.

- Jo men jag vet att jag står på listan, kan du inte kolla namnet?


Svaret blev denna gång ännu mer avhugget.

- Finns ingen lista.


Efter en sådan situation kan man konstatera visa saker.

En krog har alltid en lista så kommentaren var från första anhalt en ren lögn.

Indirekt betalas vaktens lön av krogens gäster - varför kan det aldrig visa sig.

Nu använde jag aldrig på ett helt felaktigt sätt.


Det finns många väldigt trevliga vakter

Men nu är det inte dessa jag syftar på

Utan vakter


Kommentarer
Postat av: Gremlan

Såna är vi, vi fejkpoliser. Det finns inga listor. Moahahahahaa..

2008-03-26 @ 22:26:10
Postat av: Moncen

Jag känner igen det där både en och fler gånger... För 2 helger sen bråkade jag i ca 15 min med en vakt om att jag skulle få ta med en tjej in som är 19! på åldersgräns 23. (Det var kort tid kvar innan stängning) Han totalt vägrade, jag tror han var ny på jobbet, spelade ingen roll vad jag försökte smöra med... Jag är inte den som har mycket humör men tillslut blev jag less, förbannad och jag frös så jag gick in pratade med vaktchefen förklarade mycket enkelt hur det låg till och se där vi var inne i värmen igen på 1 minut. Han som nekade var ganska röd i ansiktet när jag tvunget slängde en elak kommentar om hur han skötte sitt jobb... haha rätt åt han. Man ska inte använda sitt jobb som låtsaspolis till att låta sitt eget ego gå först.. oj nu blev det lite mycket.. Ville bara berätta så nu vet du :D

2008-03-26 @ 23:26:39
Postat av: torgnysdotter

det finns tre yrkesgrupper jag spontant avfärdar som samhällets absoluta bottenskrap. Vakter är en av dem. Jag har jobbat en hel del xtra på krogen och de sista åren alltid i entrékassan. Då har man en heljävladel att göra med vakter. De som är helt hjärndöa är ok, man kan behandla dem lite som djur och få det att fungera, men de som har något slags iq är rent ut sagt farliga. Jag minns speciellt en vakt som i fem års tid(!) oavbrutet försökte komma in på polishögskolan utan att lyckas...
...och där kommer vi till yrkesgrupp två jag inte uthärdar.
Gruppen lärare ska jag skriva om i egen blogg någon gång.

2008-03-27 @ 07:00:54
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Tågmamman

Min lösning - umgås med mig istället! Jag har kommit över alla åldersgränser och skriker bara att jag fött Ps barn så kommer jag in överallt. Det kan oxå generera lite dålig stämning men det blir det som oftast där jag är.

2008-03-27 @ 07:32:31
URL: http://mestommig.blogg.se
Postat av: sagasaria

ha ha, instämmer! sen är vakterna på det stället jag antar att du syftar på lite smått tjuriga allt som oftast kan jag tycka. de jobbar ju trots allt på det enda stället i stan som "gäller". om nu det kan vara någon merit.
anyways, nej är ingen skånepiga ÄN, men har familj därnere. och nej, jag jobbar inte extra på seb. fortsätt dina gissningar. liten clue, vår gemensamma bekantskapskrets kan man så att säga sammankoppla till en annan krog i stan, lite mindre med en åldersgräns på ca 18, med två lite äldre players innanför baren....

2008-03-27 @ 08:16:19
URL: http://sagasaria.blogspot.com
Postat av: W.

Det finns Listor på krogar i Sundsvall? Vem kom på det, samma snubbe som sätter in rallystolar i kombibilar och skjuter på flugor med kanon?

2008-03-27 @ 08:42:21
URL: http://romochcola.blogg.se
Postat av: j

now you're getting somewhere! bra jobbat. men att jag håller på att bli med pojkvän har du fått om bakfoten:)

2008-03-27 @ 09:45:20
URL: http://sagasaria.blogspot.com
Postat av: Benny

Verkar som att detta ämne berör! =)

Gremlan: Jag gillar dig. Nej. Jag gillade dig. Tills du blev vakt.

Moncen: Historier är mer än välkomna. Det är känner mig mest intresserad av din är vem 19åringen var?! ;)

torgnysdotter: Att man ens vill bli polis är för mig helt oförklarligt.

Tågmamman: Jag är med! När ska vi gå ut?!

sagasaria: Den ledtråden fick mig att inse. Du fanns faktiskt i tanken tidigare. Men det var något, som idag är oklart, som ledde mig bort från dessa tankar.

Det i sig är inte så konstigt eftersom jag tydligen får saker om bakfoten mest hela tiden! =)

W: Var det inte din landsman Hitler som gjorde det sista?

2008-03-27 @ 14:25:09
Postat av: Moncen

Det roliga var att jag känner henne inte ens :) haha

2008-03-28 @ 00:40:06
Postat av: Flumberg

Usch o fy
Ve o fasa

2008-03-28 @ 08:31:15
Postat av: gREMLINS

A men då gillar inte jag dig heller. Kisspojke!

2008-03-28 @ 09:06:15
Postat av: rasande rose

Jag kan inget säga mer än att jag håller med. Vill dock nämna att jag gillade dom kaxiga kommentarerna. Va det värt det? Du triggar min onda sida att testa det..hehe
Vakter är ett pack för sig själv, dom skriver egna regler som dom konstant ändrar under en och samma kväll och drar alla över en kam. Dom borde buntas ihop och förnedras.

2008-03-28 @ 14:45:10
URL: http://rosacykel.blogspot.com
Postat av: Benny

Moncen: Fan.

rasande rose: Det var värt varenda stavelse. Kan fortfarande skratta åt att människan hade eld i ögonen. Snacka om att trycka på en öm punkt.

Jag tycker givetvis du ska testa. Återkom gärna med resultat senare!

2008-03-28 @ 18:30:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0