Film (-) ögonblick att minnas

I ett myller av filmer är det svårt att välja ut de främsta. Bland miljontals filmscener är det helt omöjligt att välja ut guldkornen. Men att knäcka det omöjliga är enormt frestande. Därför kommer här plats fem av de bästa filmscenerna jag sett.


Känslan av att framtiden är mer vacker än nuet har alltid funnits inom mig. Gräset är grönare på andra sidan i min hjärna. Detta försöker jag kontinuerligt bearbeta. Men jag skulle trots det utan problem kunna spara en speciell vinare "för rätt tillfälle" så länge så att den tillslut blev dålig, förgången och helt utan värde.


Jag tänker inte precisera mitt val av scen djupare än att den delvis behandlar det jag beskrivit ovan. Ni som har sett filmen vet vad jag menar. Ni andra, se den. Den i föregående mening är Sideways.


I slutet intas en mycket fin vinare från 1961, som Miles (Paul Giamatti) har sparat en evighet för ett speciellt tillfälle som aldrig infinner sig, i ensamt majestät tillsammans med en hamburgare. Att den dessutom dricks ur en läskeblaskmugg med ett leende på läpparna gör hela situationen magnifik. Nuet (läs: livet) blir inte bättre än vad man gör det till.


image95


Kommentarer
Postat av: P

I agree.
Problemet är att mkt få av de vinare jag har råd att ha i min ägo tjänar på att lagras nån längre period. Men den dagen jag blir rik så... Lr skaffar vingård som sagt.

2008-05-16 @ 22:33:22
URL: http://blogg.passagen.se/focape
Postat av: torgnysdotter

Nöjd:)

Fan, du fortsätter att producera inspirerande listor som jag inte kan matcha. Min man var HELT emot ligga-listan (snålt), jag är fortfarande inne och petar på "10sakerattgörainnanmandör" (pendlar mellan pretto och platt) och nu detta! Hjärnan går på högvarv!

Håller, för övrigt, med. Lysande scen!

2008-05-17 @ 06:51:16
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: s

Någon har en gång sagt mig- gräset är inte grönare på andra sidan, bara annorlunda. Som om inte det kan vara gott nog

2008-05-17 @ 19:50:33
Postat av: Richterskan

Sideways är och förblir det finaste jag har brevid SATCshoebox.

2008-05-18 @ 00:34:45
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Tågmamman

Sorry att jag stal din idé - tänkte stjäla frisyren men det blev så här istället.

2008-05-18 @ 07:50:56
URL: http://mestommig.blogg.se
Postat av: Benny

P: Dyra viner är lika frånvarande i min lägenhet som pengar på kontot i detta nu.

torgnysdotter: Listor är luriga. Skulle redan nu vilja revidera ligglistan och göra en ny. Skulle än mer vilja göra om 10sakertodobeforeIdie grejen. Men lagt kort ligger. Ser dock fram emot dina kommande skapelser.

S: Någon kan ha rätt. Men annourlda är, precis som du poängterar, mer än nog.

Richterskan: Jag hoppas på en Sideways sommar. Picknicks, vinrus i goda vänners sällskap som dessutom kryddas med nya bekantskaper.

Tågmamman: Eftersom jag är lite bakis och svag är du förlåten. Ska nu genast in och kolla vad du levererat. Något säger mig att det kommer att vara bra.

2008-05-18 @ 16:37:51
Postat av: Richterskan

Jag & Jofa pratade om detta senast idag. Det här måste bli en vinpicknicksommar. Vi kanske ska slå våra korgar ihop?

2008-05-18 @ 17:31:32
URL: http://yanie.blogg.se
Postat av: Benny

Det låter som en alldeles utmärkt ide.
Startskottet går av inom kort.

2008-05-18 @ 19:36:58
Postat av: Gurra

Det är färdigvinat för dig Macke.

2008-05-19 @ 12:28:49
Postat av: Gremlins

Det är faktiskt inte så jättekul det här. Kan du inte bara skippa din prettostil och skriva?

2008-05-21 @ 19:22:25
Postat av: Benny

Gurra: Motkommentar överflödig.

Gremlins: Min dag: Började jobba 8:15, anlände till kontoret pga. sömn vid 8:40. Knegade fram till 16:30 med totala raster inkl lunch på 28 minuter.

Direkt efter jobbet knäckte jag extra som aktieanalytiker hos en väldigt rik människa. Detta var klart 18:22.

18:30 befann jag mig återigen på kontoret med en nyinköpt låda innehållande kinamat. Knegade sen till 21:30.

Kom hem för 25 minuter sen. Lagom trött. Mina dagar har sett ut likt denna de senaste veckorna. Endast helgen har varit fri från ansvar och då har jag en förmåga att bli full istället för att skriva något. Så det finns en anledning till min ?prettostil?.

Fast ska sanningen fram hade jag nog inte skrivit något ändå. Jag är inte sugen och jag har inte stött på några intressanta ämnen att behandla.

2008-05-21 @ 22:15:15
Postat av: Gremlan

Slipp då :(

2008-05-22 @ 09:06:43
Postat av: H

Min pappa sparade i åratal eller renat av i decennier på en gammal vinflaska som skulle öppnas på 50-årsdagen. Han hängde sig i en tvättlina 1 år innan och jag inser nu i denna stund att jag inte ens minns om vi drack av det där gamla vinet.

2008-06-01 @ 01:02:41
URL: http://mulangen.blogg.se/
Postat av: Benny

Nog för att din historia är väldigt tragisk men den om något visar på att man ska ta vara på dagen och inte romantisera framtiden.

2008-06-02 @ 11:02:49

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0