Benny Bandit!

Samtliga hushåll med en TV mottagare inom Svearike skall enligt TV-avgiftslagen anmäla detta till Radiotjänst. Enligt samma lag ska även nasare som kränger apparater också meddela Radiotjänst om någon stackare köpt en TV. Det leder till att stackaren som tjackar apparathelvetet måste ha svensk legitimation. Är det så olyckligt så att stackaren är utomjording eller för den delen utlänning, och således inte har svensk legitimation, får givetvis inte köpet godkännas.


Att en osvensk individ ej kan inhandla en TV i Sverige är givetvis en bagatell. Men det stör trots allt min syn på systemet.


Vad händer då om den (svenske) stackare som har en TV inte anmäler sitt innehav till Radiotjänsten? Han begår ett brott, är kriminell, och skall således bestraffas med dagsböter, enlig 22 § i ovan nämnda lag.


Jag är en av dessa brottslingar. Jag är en skam för det svenska samhället. Om jag känner mig rädd för att någon gång bli haffat medan kriminell verksamhet utförs (TV-tittande)? Inte alls. Det finns rättsfall som bevisar att risken för att åka fast är minimal. Eller vad sägs om följande.


En man öppnar dörren. På andra sidan står en kontrollant. Kontrollanten ser klart och tydligt att den som öppnar dörren har en TV ett par meter bakom sig som ger ifrån sig diverse ljud. Kontrollanten frågar då dörröppnaren om han har TV. Dörröppnaren nekar. Kontrollanten pekar då på TV:n och säger, jag ser ju att du har TV. Dörröppnaren nekar fortfarande. Kontrollanten anmäler honom och dörröppnaren får således infinna sig i domstol.


Dörröppnaren ändrar inte åsikt i rättssalen utan hävdar fortfarande att kontrollanten lider av svåra hallucinationer, för någon TV har han sannerligen inte. Åtalet läggs ner på grund av bristfällig bevisning. (Att kontrollanten vittnade och bestämt hävdade att en TV existerat hjälpte föga) Dörröppnaren får därefter lämna rätten som en fri man.


Att systemet fungerar likt ovan gör att jag omöjligt kan tänka mig att betala för något så fatalt misslyckat. Det uppstår dock en intressekonflikt inom mig eftersom jag dock fortfarande vill ha kvar Public Service, men jag är som sagt inte villig att betala för det i den form som staten kräver idag.


Istället så tycker jag att hela finansieringen borde skötas av staten så att mitt strå till stacken således tillförs via vanliga skattebetalningar. Det i sin tur gör att kostnaden för Radiotjänsten, som under 2007 var 165 miljoner, kommer att upphöra.


Att kostnaden på 165 miljoner, i förhållande till budgeten på 6,7 miljarder för Public Service, är mikroskopisk har mindre betydelse. I min (dröm) värld skall all form av statlig verksamhet som inte levererar (rättsfall ovan bevisar att de inte gör de) avskaffas.


Kommentarer
Postat av: torgnysdotter

jag är kluven. Jag älskar svt och vill gärna betala för att de ska finnas. Däremot vill jag inte betala en hel del märkliga utgifter de har. Jag skulle kunna dra en del skräckexempel här, men avstår för att inte strula till det för min initierade källa. Men vi kan ta det på tu man någon gång...



En sak som jag kan släppa är att 250 (jag kan ha fel siffra där) svt-anställda varje år får en summa om 25000 spänn för upphovsrätt om de sysslar med sådant. Det betyder alltså att de får betalt för något de redan fått betalt för. Sajko.



Men om du varken betalar för film du ser eller för svt och kommer undan med det får du väl se dig som en vinnare helt enkelt.

Du har lurat det system du avskyr.

Tipsa mig om du kommer på ett sätt att slippa apanaget. Det känns viktigt för mig.

2008-11-07 @ 15:00:01
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: K

Utmärkt lösning. Jag kräver att du börjar skriva motioner illa kvickt.

2008-11-07 @ 17:52:29
Postat av: Benny

torgnysdotter: Jag lyckas med det mesta när det kommer att slippa avgifter. För att lägga ytterliggare ett strå till stacken - jag betalar noll kronor i månaden till min internetleverantör och har så gjort i över ett års tid. Hur mitt internet fungerar? Utmärkt - 30Mbit dessutom! :)



K: Tack. Jag har redan börjat fila på en. Den behandlar möjligheten för skatteavdrag för krognotor. Får fackmedlemmar göra avdrag för att de tillhör en klubb för inbördes beundran så borde även jag får göra det när jag hänger med mitt klientel. Fast nu när jag skrev det där så säger något mig att avdragsrätten för fackavgiften kanske är borttagen? Isafall är jag en gladare människa nu.

2008-11-10 @ 18:10:56

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0