LO(L)

Ända sedan mina dagar på Telia har jag haft svårt för facket. Mest på grund utav att de helhjärtat bjuder på käppar i hjulen och trångsynthet.

 

Att merparten av de fackligt aktiva dessutom är mer fanatiska än fightande falanger inom diverse supporterklubbar är skrämmande. Om man inte är med i deras sekt och håller på deras lag är man ett hot och därmed avskydd.

 

Lika personligt som facket tar sin uppgift agerar en gråsosse i politiska diskussioner. Ingen förståelse för en annan åsikt och att ens antyda att allt som sossarna gjort inte är bra föranleder livslångt hat.

 

Den senaste i raden av fatala misstag som facket, i detta fall LO, stått för är bojkotten av rikskuponger. Anledningen till att bojkotten skett är att bolaget som tillhandahåller rikskuponger inte har kollektivavtal.

 

De anställda på detta bolag är naturligtvis knäckt över att inte tillhöra kollektivet. De har trots allt bara bättre pensionstrappa än ITP, ett friskvårdsbidrag på ynkliga 5000 per år och anställd samt en lunch som är subventionerad till 100 % dagligen. Vilken misär.

 

Att bolaget dessutom utför årliga jämförelser, med det kollektivavtal de skulle ha tillhört, för att sedan lägga sig över det tar givetvis inte LO, trots vetskap, hänsyn till.

 

Heja.


Kommentarer
Postat av: JJ

Kul ordvits med LO(L). Är det sån här internet-slang du använder dig av? Hade varit kul med ROFL också om man vänt på bokstäverna och tagit bort några.



Har du sett LOs påläggskalv förresten? http://www.lo.se/home/lo/home.nsf/unidView/547CDE32A3855B52C1256E4B0035BE41 HABE!



En bra debattartikel du slänger in iaf.

2009-11-12 @ 12:30:34
Postat av: Benny

Jag har blivit riktigt hipp på slutet.

Slänger till och med ibland in smileys i sms.

Vart ska det här sluta?

Förmodligen med att jag bara pratar i 1:or och 0:or.



111110110001000010000010101001001



= LO:s påläggskalv knegar på Milko.



Vilken stjärna! Varför fick inte vi tatueringar subventionerade av arbetsgivaren när vi knegade där?

2009-11-12 @ 18:26:58
Postat av: Fredrik Montsson

Jaa du, du vet ju min syn på facket, dess funktioner och obefintliga förträfflighet. Deras grav började grävas för ett antal år sedan och när dom sedan ger sig "state of the art" eller "best in class" -bolag och anser att dom gör fel i att inte kollektivt ansluta sig då blir jag faktiskt glad. Det speedar upp gravgrävandet och fackets fall. Fackets fall är självklart iom att det gamla industrisamhället dör och det nya informationssamhället där alla faktiskt MÅSTE tillföra något tar vid. Hej då facket, alla fack givetvis - en för alla, alla för en... för annars är det ju orättvist?! Rättvisa är inte när den som förtjänar mest får mest utan när den som är sämst får lika mycket som den bäste!! JIPPIE!! Precis som i sportens värld, alla ska få vara med och spela i. JA! Men inte i Allsvenskan. Personligen passar jag inte ens i pojkar 9 eller flickor 9 heller för den delen.



Ja jag är uppeldad och eftersom jag ändå denna vecka varit hjärnblödningsarg 4 gånger, knäckt 3 pennor, slagit sönder min nya bjudgodisskål på kontoret och varit tomatröd som ljusast i hyn så fortsätter jag eldar upp mig lagomt till sängdags så att jag slipper sova inatt. Taxin kommer och hämtar mig (död) kl 05.20 imorgon för avfärd mot Malmö. Jag får säkert storfina chansen att bli tokig där också!



Det är något fel på tangentbordet, jag kan inte sluta skriva. Gaahaah %&/(I))EWU(/#//#"/ (klassisk tangentbordsvals)!



Men hallon!

2009-11-12 @ 21:46:08
Postat av: Benny

Kul att Herr Montsson bjuder på en kommentar. Jag har tidigare här på bloggen titulerat facket - fuck it. Med all rätt.



Du har alltså en bjudgodisskål.

Sicken direktör.



Själv har jag inte ens en papperskorg. Tog upp det med chefen för någon dag sedan. Det var nämligen högst upp på min önskelista som present på min ettårsdag här i finanskvarteret.



Förmodligen kommer jag också få bjudgodisskål.

Om sisådär 15 år.

Längtar redan.

2009-11-13 @ 09:38:42
Postat av: Torstlappen (inga prickar, letar stalar i USA)

Nu kan detta tolkas som salt i såren. Om du som läser gör det så är det fel tolkat.



Men...



Min assistent (det är detta som kan feltolkas) gav mig en fin glasskål fullt med premiumkarra (nästa feltolkningsmöjlighet) som hon tyckte jag skulle bjuda mina besökare på. Mycket bra tänkte jag för jag tänker aldrig på sånt.



Klurig som jag är så tänkte jag att jag måste tacka smart och svarar "TACK! Visste du att det är storkuksdagen idag? KUUUL"... :)



Över och ut från Ronneby flygplats!

2009-11-13 @ 18:11:21
URL: http://www.latmiglyckasblirikinnangurra.com
Postat av: Beatrix Vnunk

Ja, du vet ju hur jag känner...

...don´t get me started!

2009-11-14 @ 14:55:28
URL: http://retronyttgods.blogspot.com
Postat av: Billy Bragg

There is power in a factory, power in the land

Power in the hands of a worker

But it all amounts to nothing if together we don't stand There is power in a Union



Now the lessons of the past were all learned with workers' blood

The mistakes of the bosses we must pay for

From the cities and the farmlands to trenches full of mud

War has always been the bosses' way, sir



The Union forever defending our rights

Down with the blackleg, all workers unite

With our brothers and out sisters from many far off lands

There is power in a Union



Now I long for the morning that they realise

Brutality and unjust laws can not defeat us

But who'll defend the workers who cannot organise

When the bosses send their lackies out to cheat us?



Money speaks for money, the Devil for his own

Who comes to speak for the skin and the bone

What a comfort to the widow, a light to the child

There is power in a Union



The Union forever defending our rights

Down with the blackleg, all workers unite

With our brothers and out sisters from many far off lands

There is power in a Union.

2009-11-14 @ 23:28:52
URL: http://cramp.se/magazine
Postat av: Anonym

FABARB!!!

2009-11-15 @ 07:06:57
Postat av: Benny

Beatrix Vnunk: Come on - get started! =)



Billy Bragg: Bra text. Skriven 1988. I UK. Så långt från Sverige. 2009 man kan komma.



Anonym: HUr många gånger ska jag behöva säga det. DU har ett enormt bra liv. När ska jag få smaka på en bit av din gyllene kaka?

2009-11-15 @ 18:15:26
Postat av: Larsa Södergren

Våga säga sånt här faceToface med någon som är fackligt ombud. Våga Det!

2009-11-15 @ 22:03:05
URL: http://www.cramp.se/magazine

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0