Forskningsobjekt

För några stunder sedan fick jag en förfrågan om att vara med i en undersökning. Historian kring detta går att läsa här.

 

Nedan fortsätter skildringen, med första av två delar, om vad som hände därefter.

 

Genomförde nyligen en enkät, med frågor om mig och min kropp. Enkäten är en av två tegelstenar som bygger den forskningsstudie som jag är involverad i via Karolinska institutet.

 

Det svåra med denna enkät var att man inte kunde tillföra egen text. Utan egen text kan svaret få andra slutsatser än vad det egentligen har. Så blev tyvärr fallet denna gång. Men jag hävdar bestämt att detta inte alls beror på mig utan de märkliga frågor jag blev antastad med.

 

Exempel:

Har du någon gång mått dåligt psykiskt i mer än två veckor?

Svar: Ja.

 

Slutsats: Benny är psykiskt sjuk och behöver tabletter i mängder.

 

Hade jag däremot fått förklara att det berodde på kraftigt intag av alkohol under ett par månader i stöten så kanske inte slutsatsen hade blivit densamma.

 

Så istället för en lätt nickning med hänvisning till att alkohol inte ska missbrukas slängde sig enkäten över mitt intressanta (?) svar.

 

Har du under dessa perioder funderat på att död?

Svar: Ja

 

Slutsats: Benny är inte bara psykiskt sjuk han är dessutom självmordsbenägen.

 

Skälet till att jag funderat på att dö under dessa perioder beror inte alls på självmordsbenägenhet, som jag under inga omständigheter har, utan istället på att jag under dessa perioder är livrädd för att dö. Inom de närmsta sekunderna.

 

Men eftersom jag inte fick möjlighet till kommentar så hamnar jag alltså genast i facket psykiskt sjuk och självmordsbenägen.

 

På grund av detta kommer jag dessutom säkerligen bli inlåst på livstid.

 

Bennys slutsats: Enkäter är eländiga.


Kommentarer
Postat av: Gurk

Enkäter är lustiga och framkallar osanningar. En av mina studiekamrater kryssade en gång i rutan som deklarerade att han var "intresserad av dagliga affärsnyheter", trots att han var den person på hela ekonom-programmet som var minst intresserad av just det.

2010-07-06 @ 01:20:57
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: Benny

Speciellt när man gör dem på nätet som jag gjorde. Då kan man inte se att ett ja svar på den fråga man läser leder till 10 mer djupgående frågor därefter.

2010-07-06 @ 09:55:16
Postat av: Gurk

Näe det blir att man lindar in sig i merarbete varje gång man svarar ja. Som att lägga upp en smashboll på nåt vis.



Mina studiekamrater skrev c-uppsats där dom gjorde en marknadsundersökning åt ett företag i Sandviken. Dom fick 100 triss-lotter att lotta ut bland respondenterna.



Tror du det var många lotter som skickades ut? Full Triss-lotts-skrapning på 40C. Tog en vecka att dammsuga upp skräpet.

2010-07-06 @ 11:01:11
URL: http://akutpsyk.blogspot.com
Postat av: Benny

Fantastiskt roligt.

Vad slutade vinsten på?



Min kusin köpte 200 triss för 5000.

Hon vann 2100.

Grymt bra affär.

2010-07-06 @ 14:40:42
Postat av: Benny

Och med "vann" menar jag att hon totaltsätt gick back 2900. Heja.

2010-07-06 @ 14:41:56
Postat av: Gurk

Det blev nog inte många kronor. Nån 50 kr vinst här och var. Inte mer än 1000 vill jag minnas.

2010-07-07 @ 00:09:09
URL: http://akutpsyk.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0