Surfade rakt in i en riktig våg

De senaste två veckorna har varit väldigt lugna, rent arbetsmässigt. Har på grund av detta hunnit med en hel del surfing på arbetstid. Det mesta av det jag läser är dock tyvärr av föga intresse. Men det finns guldkorn därute. Ett av dem fann jag nyss på DN.

 

Björn Lindberg drömmer om den perfekta vågen

 

När det blåser från sydost mer än tio meter per sekund, stuvar Björn in surfbrädan i bilen och drar till Torö, någon timmes bilresa söder om Stockholm.

 

– Jag har släppt drömmen om att bo utomlands och varje dag surfa på fina vågor. I stället har jag lärt mig att gilla Sverige och årstiderna här, säger han.

 

Särskilt lycklig blir han om han lyckas ta en våg i det kalla och mörka vattnet vid Torö. Våtdräkten gör att det inte spelar någon roll om det är vinter eller sommar.

 

– Att befinna sig mitt i naturens krafter. Det är den känslan man är ute efter, att inte ha något att säga till om, vara tvungen att anpassa sig.

 

När berättar vidare om att när han befinner sig i vågen finns det inget annat. Han släpper allt, stress och alla tankar på jobb. Det blir ett andrum.

 

(För den som vill läsa hela reportaget)

 

Jag känner inte Björn.

Men jag gillar honom skarpt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0