Kollektiv kollaps

Jag har tidigare berört ämnet 'svensk kömani' på flyggplatser. Igår bevittnade jag ytterligare en kollektiv kollaps. Platsen: En buss från Sundsvall till Stockholm.


Serveringen ombord startades framifrån. Beräknad ankomst till oss längst bak i bussen var ungefär en halvtimme. Trots detta slänger sig merparten av bussens resenärer mot jackor och väskor. Pengar grävs fram så fort som möjligt. Sedan sitter dessa underliga figurer, med tjugan i högsta hugg, och stirrar på damen som serverar tills hon anländer till var och en av dem.


Detta tar, beroende på avstånd från starten, mellan 1 och 34 minuter. Att de längst fram vill vara förberedd kan jag acceptera, men att de som sitter längst bak också av ren kollektiv kollaps (egen slutsats) beter sig på detta vis är för mig både sorgligt och beklagligt.


Något som däremot inte var varken sorgligt eller beklagligt var min gårdag (bortsett från just nämnda bussresa). Efter ankomst till Hufvudstaden begav jag mig tillsammans med Miss Kolobri ner mot Mälarpavaljonen vid Norrmälarstrand. Solen lyste och öl intogs. En knapptryckning senare spöregnade det. Det betydde att vi var tvungen att sitta kvar och dricka ytterliggare ett par öl. Vilken otur.


Dyngsur och rusig ankom vi senare till hennes längenhet. Där blev det Hof i sängen. En av många fördelar med semester är att man får dricka öl precis vart och hur man vill.


Efter intag av middag och ett par vinare uppkom en kollektiv kollaps och vi däckade runt 23.


Kommentarer
Postat av: JJ

Du har det bra du, tänk om alla i världen kunde ha det lika bra som du. Ha även i åtanke att när du tar din öl på norr mälarstrand dör ett barn i afrika av hunger eller HIV. Kul iallfall att just DU får ha det bra. Den där 500-hundringen du la på bira och vin igår hade kunnat hålla en hel afrikansk by levande i en månad. Men det är väl klart viktigare att du får fylla blodet med alkohol och däcka vid 11. Nu ska jag äta guldnougat, smygpruppa vid datorn så det sticker i näsan och hata oss ännu mer.

2008-04-27 @ 12:28:00
Postat av: Gremlins

Hof i sängen = svalkande sommarnatt och rosé. Same same but different.

2008-04-27 @ 12:35:57
Postat av: s

Jag cyklar hellre till sthlm än åker med buss!

2008-04-27 @ 12:48:19
Postat av: JJ

nu är jag inne på en dubbel-center. Jag gjorde 4 dubbla stycksaker för 20:- dealen och köpte då två plopp, 1 center och en guldnougat. Jag började såklart fundera på den eviga frågan, skillnaden mellan plopp och center? Här kan jag presentera svaret: http://susning.nu/Skillnaden_mellan_Plopp_och_Center

Jag har alltid gillat plopp mer och trott det var psykologiskt (eftersom plopp låter smaskigare), men det verkar ju verkligen vara en knivskarp skillnad mellan de två. Plopp är dessutom lite "rinnigare". Det gillar tydligen jag.

2008-04-27 @ 13:40:14
Postat av: P

Den kollektiva kollapsen på bussen misstänker jag handlar om svenskens vilja att alltid vara redo, samt slippa bli utstirrad och hatad för att inte vara det. Nåde den som förvirrat letar efter plånboken när de koffeinsuktande medpassagerarna på raderna bakom borrar in sina hatiska blickar i nacken på stackarn.

Vad gäller den kollektiva konsumtionen av alkoholhaltiga vätskor är jag dock helt på din sida. Hof i sängen låter minst sagt romantiskt även om jag nog hade fördragit Gremlins alternativa sommarnatt med rosé haha. Klart värt några svältande barn.

2008-04-27 @ 13:47:24
URL: http://blogg.passagen.se/focape
Postat av: torgnysdotter

JJ har naturligtvis alldeles rätt. Skäms.
Möjligen kan du åberopa tillfällig sinnesförvirring orsakad av en fruktansvärd pöbelallergi. Ofta hastigt uppblommande i offentlig miljö.

2008-04-27 @ 17:47:09
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

JJ: Du är svårt störd.

Gremlins: Det var du syster yster och en vis pojk som startade trenden med alkohol i sängen. Kom du ihåg det?

s: Har du en cykel att låna ut tills nästa gång? Allt är bättre än buss.

JJ igen: Din åkomma finns det ingen medicinsk förklaring på.

P: Det var inte mycket till romantik i det hela. Men det var trots allt helt överlägset. Ska genast föra in det på saker som blir återkommande i mitt liv.

torgnysdotter: Jag verkar inte ha kommit ur min sinnesförvirringen. Söndagen blev nämligen även det en storslagen dag när det kommer till sus och dus. Nästan så den är värd ett blogginlägg. Men just nu måste jag istället ut i denna stora och faktiskt lite skrämmande stad och leta en laddare.

2008-04-28 @ 12:56:15
Postat av: torgnysdotter

jamenjävlar! nu slog det mig; du är ju här! Fan, du skulle följt med som förkläde till min försäkringsmäklare. Personligen hade jag ju ingen aning om det var en lysande idé med indien- och nordamerikafonder. Eller någonting som sades öht.

2008-04-28 @ 13:35:41
URL: http://www.torgnysdotter.blogspot.com
Postat av: Benny

Jag hade varit en utmärkt wingmate.
Fan, synd att vi missade den chansen.

Tvåla dit en mäklare eller två gör livet klart mycket ljusare.

2008-04-28 @ 13:53:20
Postat av: s

Livet är bra mycket vackrare från en cykel, klart jag lånar ut den mot löftet att du vårdar den ömt

2008-04-28 @ 22:17:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0